SAS fløj med farlige fly i årevis

SAS har i flere år intetanende fløjet rundt med 27 Dash 8-fly, der havde alvorlige, men skjulte konstruktionsfejl.

Danmark

Først fandt SAS skjult rust i 25 ud af 27 Dash 8-fly.

Nu viser en ny undersøgelse, at den også var gal med et filter i landingsstellet.

SAS har i flere år intetanende fløjet rundt med 27 Dash 8-fly, der havde alvorlige, men skjulte konstruktionsfejl.

Fejl ved næsten alle filtre Efter to nødlandinger med Dash 8-fly i september i fjor blev det afsløret, at 25 af de 27 fly havde rustskader i landingsstellet. Nu viser en opgørelse fra SAS, at også det hydrauliske system i landingsstellet på de fleste fly har været defekt.

Indtil videre er 18 ud af 27 fly undersøgt, og på 16 af flyene er der konstateret defekte eller helt manglende filtre. Og i mindst to tilfælde viste det sig, at en pakning i filteret - en såkaldt O-ring - havde forvildet sig ind i det hydrauliske system.

SAS havde ingen chancer for at opdage hverken rust eller defekte filtre. Rusten sad inden i en særlig arm, som kun skulle inspiceres efter godt ti års brug af flyet - SAS fik sine fly i 2000.

Det europæiske luftfartsagentur, EASA, som typegodkender de fly, der flyver i Europa, blev 10. januar i år i en mail med dokumentation orienteret om, at SAS har fundet defekte filtre i næsten alle fly.

EASA: Enkeltstående fejl
Orienteringen kom fra det danske Statens Luftfartsvæsen (SLV), som i øjeblikket varetager formandskabet for de tre skandinaviske landes tilsyn med SAS. SLV havde, før SAS fandt de mange fejl, vurderet, at der var tale om en konstruktionsfejl.

Allerede dengang sagde EASA efter et møde med bl.a. Dash 8-flyets fabrikant, canadiske Bombardier, at havariet 27. oktober i Kastrup skyldtes en enkeltstående fejl og altså ikke havde betydning for andre Dash 8-fly. Nu er der så fundet defekte filtre i næsten alle de undersøgte SAS-fly. Men EASA ændrer ikke holdning.

Allerede 11. januar, dagen efter mailen fra SLV, svarede EASA's tekniske direktør i en mail, at »de fundne fejl kun vil være kritiske i kombination med vedligeholdelsesfejl.« EASA afviser stadig, at der er tale om en konstruktionsfejl, men tilføjer dog, at »Bombardier uanset det arbejder på at forbedre designet på filteret«.

Det er en konstruktionsfejl

SLV fastholder over for Politiken, at der er tale om en konstruktionsfejl:

»De skandinaviske luftfartsmyndigheder er ikke enige i EASA's synspunkt«, siger Per Veingberg, teknisk chef i SLV.

Han siger, at havariet 27. oktober skyldtes det defekte filter, som er konstrueret forkert. SAS ønsker ikke at kommentere den nye undersøgelse, og det lykkedes i går ikke at få Bombardier i tale.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce