Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Skibstrafikken i Øresund søndag. Hvert år dør mindst 100 københavnere for tidligt på grund af forurening fra skibsfarten, vurderer eksperter.
Foto: BORBERG THOMAS

Skibstrafikken i Øresund søndag. Hvert år dør mindst 100 københavnere for tidligt på grund af forurening fra skibsfarten, vurderer eksperter.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Farlig forurening fra skibe koster mange liv

Skibstrafikken er hvert år skyld i, at mindst 100 personer i København dør for tidligt, siger forskere. Dansk enegang er nyttesløs, siger miljøministeren.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvert år sejler cirka 100.000 skibe igennem de danske farvande, og tilsammen sender de store mængder forurening, som er skadeligt for både mennesker og natur, ind over Danmark.

For den røg, som kommer ud af skibenes skorstene, indeholder sundhedsskadelige kvælstofoxider, svovloxider og partikler, som er skyld i lungekræft, allergi, astma og blodpropper i hjertet.

Skyld i mindst 100 dødsfald i København Ekstern underviser i luftforurening ved DTU Miljø Kåre Press-Kristensen og professor i folkesundhed ved Københavns Universitet Steffen Loft vurderer begge, at skibsforureningen hvert år er skyld i mindst 100 dødsfald alene i København.

»Jeg kan ikke sige, om der dør 100 eller 1.000 på grund af skibsforurening. Men det ligger et eller andet sted derimellem«, siger Kåre Press-Kristensen til Politiken.

60.000 dødsfald på verdensplan
Mens der i Danmark aldrig er blevet målt på skibstrafikkens bidrag til partikelforureningen, har en gruppe amerikanske forskere undersøgt skibstrafikkens samlede konsekvenser på verdensplan.

Forskerne anslår, at der hvert år dør op mod 60.000 mennesker for tidligt som følge af den internationale skibstrafik, og det kunne være undgået, hvis skibene var udstyret med filtre, katalysatorer og såkaldte scrubbere, der kan reducere udledningerne fra skibene med helt op til 99 procent.

Teknikken til at løse problemet er til stede
»Teknologien har været kendt i mange år, og det er ikke specielt dyrt at installere de her ting på skibene. Men den internationale skibstrafik har aldrig været underlagt ret mange restriktioner, fordi politikerne føler, det er svært at regulere en branche, som er så international«, siger Kåre Press-Kristensen.

Miljøminister: Danmark skal ikke gå enegang
Miljøminister Troels Lund Poulsen (V) erkender, at der er behov for indsats over for skibsfarten.

Han mener dog ikke, at Danmark bør gå enegang, da det vil føre til, at skibe bliver udflaget til mindre restriktive lande – ligesom Danmark ikke kan pålægge skibe, der sejler gennem Øresund eller Storebælt, at have filtre, katalysatorer og scrubbere installeret, fordi der er tale om internationalt farvand.

Skibe i Østersøen skal bruge mindre svovl
I Danmark er restriktionerne foreløbig begrænset til, at skibe, der skal ind i Østersøen, skal bruge brændstof med mindre svovl end den såkaldte bunkerfuel, som skibene normalt sejler på.

Bunkerfuel er ret beset et affaldsprodukt, der er tilbage, når mere rene brændstoftyper som benzin og diesel er udskilt af råolie. Fuelen er så tyk, at man kan gå på den, og den skal opvarmes til 100 grader, før den er klar til at blive forbrændt i en skibsmotor.

Men fuelen er også det mest forurenende brændstof af alle.

Forureningen i Østersøen er meget stor

Og ifølge Helsinki Kommissionen (HELCOM), der er det fælles miljøsamarbejde for landene omkring Østersøen, er forureningen fra skibene i Østersøen så voldsom, at det svarer til al landbaseret forurening – altså biler, busser, lastbiler, kraftværker, fabrikker osv. – i Danmark og Sverige tilsammen.

Særligt slemt er det i den sydlige del af Østersøen, ved Kieler-Kanalen og så i de danske farvande, som er ind- og udsejlingskanal til resten af Østersøen.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden