Forbrugere opfordres til at boykotte Shell og Statoil på grund af de høje benzin- og dieselpriser. Arkivfoto.
Foto: JOACHIM LADEFOGED

Forbrugere opfordres til at boykotte Shell og Statoil på grund af de høje benzin- og dieselpriser. Arkivfoto.

Danmark

Kædemail: Boykot Shell og Statoil

Folkelig protest mod de høje diesel- og benzinpriser er tidligere set i andre lande. Derfor tager Shell også aktionen med sindsro.

Danmark

Et elektronisk kædebrev opfordrer nu de danske billister til at boykotte Shell og Statoil.

Det er de høje benzinpriser, der har sat kædemailen i gang. En mail, som ifølge den anonyme ophavsmand skyldes udsigterne til en snarlig literpris på benzin på 15 kroner.

»Vi må blive mere aggressive og vise, at forbrugerne kan gøre noget. Den eneste måde at få ret på, er at slå til der, hvor det gør mest ondt: På pengepungen!«, hedder det blandt andet i mailen, som modtagere opfordres til at sende videre til andre 30 personer.

Rammer de dominerende selskaber Hos Shell tager man 'oprøret' på internettet med ro.

»Vi har oplevet den samme slags e-mails i de andre lande i Skandinavien. Samt i Østrig, Frankrig og Spanien«, siger kommunikationschef hos Shell Danmark, Regitze Reeh, til politiken.dk.

»Nu er turen så kommet til Danmark. De forkskellige e-mails er ret enslydende fra land til land. Blot er benzinselskaberne skiftet ud alt efter hvilke selskaber, som er dominerende i de enkelte lande«.

Holder et par dage

Kommunikationschefen fik selv kædemailen i forgårs.

»Vi har hos Shell ikke mærket nogen effekt af opfordringen på e-mailen. Og det er da også det samme mønster, man ser i de andre lande, som jeg nævnte. E-mailen holder sig i nogle dage, hvorefter den klinger af igen«, siger Regitze Reeh.

Som ikke kan love de danske billister mere normale benzin- og dieselpriser med det første.

»Jeg ville ønske, jeg kunne sige, hvornår vi får mere normale priser. Men folk skal forstå, at vi ikke tjener mere, fordi priserne er høje. For priserne er også høje for os. Vi køber nemlig olie til verdensmarkedspriser«.

Taber ved prissænkning

Så selv om I ville sætte priserne ned i Danmark, ville I ikke kunne gøre det?

»I hvert fald ikke uden store tab. Faktisk tjener vi mere, når priserne er moderate. For ikke nok med at der er udbrudt lokale priskrige på benzin og diesel i Danmark. Den fulde pris er heller ikke slået helt igennem endnu«, siger Regitze Reeh.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden