Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Her er der myldretid på Hillerød motorvejen. Ved afslutningen af Helsingørmotorvejen vil køen kl ni. blive en kilometer længere, hvis den tid, hvor der er grønt lys i signalerne, reduceres med ti procent.
Foto: JENS DRESLING

Her er der myldretid på Hillerød motorvejen. Ved afslutningen af Helsingørmotorvejen vil køen kl ni. blive en kilometer længere, hvis den tid, hvor der er grønt lys i signalerne, reduceres med ti procent.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Borgmester vil stoppe biler ved indfaldsveje

Når lufttforueningen i København er for stor, skal bilisterne holde for rødt lyst efter motorvejene. Det foreslår borgmester Klaus Bondam (R).

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Intelligent trafikstyring.

Det hedder det system, som teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) vil indføre i København.

Her vil sensorer måle luftforureningen i København, hvorefter trafikken vil blive reguleret på de store indfaldsveje.

Hvis luftforureningen er for stor, vil røde lys stoppe billisterne allerede ved de store indfaldsveje.

Brug bilen med omtanke Det vil betyde, at den tid, hvor der er grønne lys på indfaldsvejene, vil blive reduceret med 5 eller 10 procent ved forhøjet luftforurening.

Ved Helsingørmotorvejens afslutning betyder det, at bilkøen kl. ni om morgenen vil blive cirka en kilometer længere end normalt.

Tanken bag det intelligente trafikstyringssystem er, at bilisterne, inden de tager af sted, vil blive orienteret på sms eller via internettet, så de i stedet kan vælge andre transportformer.

»Det skaber køer på nogle af indfaldsvejene, men det er så sandelig håbet, at folk begynder at tænke sig om. Signalet er, at man skal bruge sin bil med omtanke«, siger borgmester Klaus Bondam.

Vil dæmme op for CO2-udledning
Han er godt klar over, at bilerne stadig forurener, når de venter på rødt lys, men:

»Der er færre mennesker de steder, end der er i de tætbefolkede byområder. Men formålet er også at få folk til at lade bilen helt stå«, siger han.

Handler det her om at gøre livet surt for bilisterne?

»Det handler om at dæmme op for den CO2-udledning, som transportsektoren blandt andet er skyld i. Og så er vi nødt til at indrette os på, at vi bliver flere og flere, der arbejder og bor i storbyområdet«, siger Klaus Bondam.

Tager gerne tæsk for at være upopulær
Han så gerne, at der blev indført trængselsafgifter, så det kom til at koste penge at køre ind i byen. Men det har regeringen foreløbig afvist.

»Så længe vi ikke har mulighederne for at gøre det, må vi gribe til de tiltag, vi har, når vi gerne vil sænke luftforureningen«, siger Klaus Bondam, der er forberedt på hårde reaktioner fra bilisterne.

»Jeg tager gerne tæskene for at være upopulær. Der er få ting, folk har så mange følelser omkring, som deres bil. Men hvis man er uenig i det her, så må man sætte sit kryds et andet sted ved næste valg. Jeg har aldrig lagt skjul på, hvad jeg mener«, siger borgmesteren, der selv er bilist.

»Som bilist tror man, at man er beskyttet for luftforureningen, fordi man sidder i sin bil. Det er den største skrøne. Man er selv - og måske mere end andre - udsat for det«, siger han.

Sætter syv millioner af

Han henviser til, at 800 københavnere hvert år dør tidligere på grund af forureningen.

»Enten skal vi ikke gøre noget som helst og lade CO2-udledningen stige og stige, med de følgende sygdomme, det har«, siger han.

»Eller også skal vi vælge som samfund at sige, at det ikke længere er nok at symptombehandle. Danmark har en forpligtelse til at være foran i verden på miljøområdet«, siger Klaus Bondam.

Han vil sætte syv millioner af til pilotprojektet over to år, hvilket miljø- og teknikudvalget skal tage stilling til, når de mødes 2. april.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden