0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DF siger nej til bompenge

Hvis den kollektive trafik forbedres, skal bilisterne nok lade bilen stå, når de skal ind til byen, mener Dansk Folkeparti.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Dansk Folkeparti vil ikke være med til at indføre bompenge for bilister, som skal ind og ud af København.

Det siger partiets trafikordfører, Kim Christiansen, efter at 16 hovedstadskommuner i dag i Berlingske Tidende har ytret ønske om at indføre en afgift på 25 kroner i myldretiden og 10 kroner i de øvrige dagtimer med henblik på at komme de store trafikale problemer til livs.

» I vores øjne er der tale om en ekstra skat til bilisterne, og det går vi ikke ind for. Vi har i forvejen de højeste bilafgifter i Europa, og derfor skal bilisterne ikke betale yderligere«, siger Kim Christiansen.

DF vil bruge gulerod
I følge Kim Christiansen skal der i stedes investeres i en bedre kollektiv trafik. For Kim Christensen er overbevist om, at forbedres den kollektive trafik, så vil flere bilister også benytte sig af det.

»Til efteråret skal vi udarbejde den store investeringsplan for infrastrukturen i Danmark, og i den forbindelse er det vigtigt, at der bliver afsat penge til en forbedring af den kollektive trafik. For vi er jo ret beset enige om målet – nemlig, at vi skal have færre biler, men det kan ske på to måder: Enten skræmmer man bilisterne med afgifter, eller også giver man pendlerne bedre forhold i den kollektive trafik. Og vi er tilhængere af det sidste«, siger Kim Christiansen.

Letbaner er dyre
Han peger på, at der skal laves forbedrede parkeringsforhold ved indfaldsvejene, og at der skal etableres enten letbaner eller pendlerbusser, så folk kan komme nemt ind til byen.

»Det er jo frygtelig dyrt med letbaner, så måske skal man satse på busser i første omgang«, siger han.

Men det er jo netop for at skaffe penge til en forbedret kollektiv trafik, at de 16 kommuner har foreslået det her. Er det ikke en god idé?

»Nej, for det er jo ikke bilisterne, der skal betale for en forbedret kollektiv trafik. Det er brugerne af en kollektiv trafik«, siger Kim Christiansen.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Annonce