0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Sara Galbiati
Foto: Sara Galbiati

Det er blevet meget dyrere at køre med bussen de sidste 30 år. Hvis billetpriserne var fulgt med alle andre priser, havde en to-zoners kostet 8,75 pg ikke 21 kroner som i dag.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To zoner burde koste 8,75 kroner

Billetpriserne i den kollektive er steget meget mere end alt andet de seneste 30 år.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kunne du forestille dig at betale 17 kroner for en letmælk, 15 kroner for en øl eller 19 kroner for en liter benzin?

Det ville være virkeligheden, hvis prisen på disse dagligdagsprodukter havde fulgt den samme prisudvikling som prisen på en grundbillet til bus og tog i hovedstadsområdet.

Hvis man tager højde for inflationen, er prisen for den billigste tur med tog eller bus nemlig steget med 130 procent de seneste 30 år.

Mange stigninger
I 1979 kostede en grundbillet til to zoner 3 kroner, hvilket svarer til 8,75 kroner i dag, men i stedet er prisen steget til 21 kroner.

Og det er ikke kun grundbilletten, som er steget voldsomt

I gennemsnit ligger priserne på alle billettyper 127 procent over den normale prisudvikling.

Billetten er løbet fra benzinprisen
Samtidig med at billetpriserne er skudt i vejret, er prisen for en liter blyfri benzin kun steget med cirka 50 øre siden 1979, hvis man ligesom i regnestykket med busbilletten tager højde for inflationen.

Ifølge lektor ved institut for miljø, samfund og rumlig forandring på RUC Per Homann Jespersen, så er denne forskel den direkte årsag til, at befolkningen ikke benytter den kollektive trafik.

»Det er det, som har givet den kollektive trafik problemer med at holde en passende markedsandel af trafikken, for hvis man sammenligner med benzinpriserne og bilpriserne, så er de ikke steget nær så meget, de ligger nærmere den almindelige prisudvikling«, siger Per Homann Jespersen.

Alt ville hjælpe
Hvis bilisterne skal lokkes til at lade bilen stå derhjemme, mener han, at regeringen bliver nødt at sænke billetprisen samtidig med, at de investerer flere penge i den kollektive trafik.

Per Homann Jespersen har dog ikke noget konkret bud på, hvor meget prisnedsættelsen skal være på.

»Selv en mindre prisnedsættelse ville hjælpe, hvis det for eksempel kombineres med, at man begynder at prioritere busserne«.

Det er for dyrt
Den store stigning på billetpriserne ærgrer SF, som under sidste valgkamp kæmpede for billigere billetter.

»Det er helt grotesk voldsomme prisstigninger, vi ser. Det er utroligt, at regeringen kan have en strategi om at få flere folk til at bruge den kollektive trafik og så samtidig ser igennem fingre med, at priserne på den måde er på himmelflugt«, siger SF’s skatteordfører, Jesper Petersen, til politiken.dk.

»Samtidig kan man se, at prisen for en liter benzin nærmest ikke er steget, hvis man tager højde for prisudviklingen, mens det er blevet meget dyrere at bruge den kollektive trafik«

Jesper Petersen pointerer, at prisstigningerne primært rammer de i forvejen økonomisk klemte SU-modtagere og pensionister, som er afhængige af den kollektive trafik.

Coinoffer
For at komme prisstigninger til livs har SF ifølge Jesper Petersen inkluderet en 30-procents prisnedsættelse i deres finanslovsforslag.

Samtidig skal storbyer have lov til at indføre bompenge, som så skal investeres i den kollektive trafik og finansiere grundbilletter til 10 kroner.

»Det er det, som vi kalder et 'coinoffer'«, afslutter Jesper Petersen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne

    Henter…

Forsiden