Den tunge trafik og højresvingsulykker har været blandt de værste syndere i skadesstatistikkerne fra trafikken. Arkivfoto
Foto: JENS DRESLING

Den tunge trafik og højresvingsulykker har været blandt de værste syndere i skadesstatistikkerne fra trafikken. Arkivfoto

Danmark

Trafikdræbte koster samfundet milliarder

Folketinget opfordres til at investere i trafiksikkerhed. En kommission kom for et år siden med 100 konkrete forslag.

Danmark

Vi bør investere mere i trafiksikkerhed for at få reduceret antallet af dræbte og kvæstede, mener Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Det kan betale sig - både menneskeligt og i kroner og øre. Det erfarer Berlingske Tidende.

Den store stigning i antallet af trafikdræbte på de danske veje bringer ikke alene familier i dyb sorg og stor fortvivlelse men koster også samfundet dyrt i kroner og øre.

En milliard pr. 100 dræbte Hver gang 100 mennesker mister livet i trafikken bliver det samfundsøkonomiske tab godt én milliard kroner, viser modelberegninger fra DTU-transport på Danmarks Tekniske Universitet.

Derfor opfordrer Rådet for Større Færdselssikkerhed nu Folketinget til at investere mere i trafiksikkerhed, da det både menneskeligt og økonomisk kan betale sig.

Masser af forslag
Der skal mere automatisk fartkontrol på vejene, og klippekortsordningen skal udbygges. Vejsikkerheden skal forbedres, f.eks. med rumleriller i midterrabatten på landeveje.

Og spritdømte skal tvinges til at benytte alkolås, når de efter en frakendelsesperiode atter slippes fri i trafikken, lyder nogle af forslagene fra Rådets direktør Anders Rosbo.

Kedelig rekord
Baggrunden er, at der sidste år blev sat en kedelig rekord på 406 trafikdræbte - 100 flere end i 2006.

I år har foreløbig 220 mennesker mistet livet i en trafikulykke. Og dermed er der lang vej til regeringens erklærede mål om, at der højst må være 200 trafikdræbte årligt fra 2012.

»Vi glemmer alt for ofte, at der også er økonomiske argumenter for at forbedre færdselssikkerheden. At 100 trafikdræbte koster godt en milliard. Derfor er der al mulig grund til at øge investeringerne, for i sidste ende er der - ud over det menneskelige incitament - mange penge at spare,« siger Anders Rosbo.

Lovovertrædere skal kontrolleres
Færdselssikkerhedskommissionen udsendte for godt et år siden en handlingsplan med 100 konkrete forslag, og Anders Rosbo anbefaler, at politikerne begynder at gå efter de mest effektive forslag, som handler om strammere lovgivning, mere kontrol af lovovertrædere, en mere sikker indretning af vejene og flere ressourcer til oplysningskampagner. »Hvis vi ikke gør noget nu, kan vi skyde en hvid pil efter det ambitiøse mål om højst 200 trafikdræbte årligt,« siger Anders Rosbo.

Det skriver Berlingske Tidende.

Dansk Folkeparti foreslår flere penge til færdselssikkerhed og oplysningskampagner i et trafikpolitisk oplæg, som partiet fremlægger på et sommergruppemøde i næste uge.

»Man behøver ikke at være professor for at kunne se, at der er behov for mere kontrol, mere færdselspoliti på vejene og mere oplysning. Men vi må også appellere til bilisterne om at koncentrere sig om at køre bil,« siger Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen.

Bøder skal bruges til trafiksikkerhed
Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke foreslår, at man øremærker en del af bødeindtægterne fra politikontrollerne til investeringer i trafiksikkerhed.

»Det er stærkt begrænset, hvor mange af Færdselssikkerhedskommissionens anbefalinger der konkret er sat i værk. Der er f.eks. en høj forrentning i at bygge omfartsveje og rundkørsler. Så der er masser af økonomi og menneskeliv at spare,« siger Magnus Heunicke.

Nultolerance bør indføres

Sekretariatschef i Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Lars Klit Reiff siger til Ritzaus Bureau, at han godt kunne ønske sig, at dødsulykker i vejtrafikken blev taget lige så seriøst som fly- og togulykker.

»I lufttrafikken har man en nultolerance over for ulykker. Sker ulykken alligevel, finder man ud af hvorfor, og så sætter man alt ind på, at det samme ikke sker igen,« siger Lars Klit Reiff til Berlingske Tidende.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce