Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Statsministeriets kampagne for ligestilling mellem kønene i tronfølgeloven får hårde knubs med på vejen fra reklamedirektør Frederik Preisler fra et af landets store bureauer 'Mensch'.»Det må jo få enhver til at spørge sig selv, om Statsministeriet skal bruge millioner på at skabe ligestilling i den mindste og mest eksotiske ghetto, vi overhovedet har i hele kongeriget«, siger Frederik Preisler.
Foto: JENS DRESLING

Statsministeriets kampagne for ligestilling mellem kønene i tronfølgeloven får hårde knubs med på vejen fra reklamedirektør Frederik Preisler fra et af landets store bureauer 'Mensch'.»Det må jo få enhver til at spørge sig selv, om Statsministeriet skal bruge millioner på at skabe ligestilling i den mindste og mest eksotiske ghetto, vi overhovedet har i hele kongeriget«, siger Frederik Preisler.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Reklamemand: Kongehuskampagne taler ned til folket

Statsministeriets kampagne for ny tronfølgelov risikerer at gå under i proteststemmer, vurderer reklamemand.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Statsministeriets stort anlagte kampagne for en ny tronfølgelov risikerer at få folk til at stemme nej i protest mod kampagnens budskab om ligestilling i kongehuset.

Det vurderer direktør Frederik Preisler fra reklamebureauet 'Mensch'.

»Et hvilket som helst tænkende menneske bliver nødt til at stemme nej efter den her kampagne«, siger Frederik Preisler til politiken.dk.

»Kampagnen taler ned til befolkningen, fordi den siger, at vi lige skal fikse en ligestilling i kongehuset. Men det må jo få enhver til at spørge sig selv, om Statsministeriet skal bruge mange penge på at skabe ligestilling i den mindste og mest eksotiske ghetto, vi overhovedet har i hele kongeriget«, siger Frederik Preisler.

Fejlen er at tale om ligestilling Reklamemanden mener, at den afgørende fejl ved kampagnen er, at Statsministeriet satser så entydigt på argumentet om ligestilling.

»Der må folk reagere ved at sige, nej, kære venner. Der er områder, hvor det ville være vigtigere med ligestilling for os alle sammen«.

»Set fra min stol bliver der talt mere om ligestilling i bestyrelser og på arbejdspladserne i det hele taget. I hele det politiske og ministerielle apparat er der et meget stort behov for ligestilling«.

»Så vidt jeg ved har, kvinder stadig et lønefterslæb efter mænd. Det er dokumenteret. Og der er stadig store problemer med etnisk ligestilling i forhold til uddannelse og praktikpladser og så videre«, siger reklamemanden.

Men er det så ikke netop både rigtigt og vigtigt, at kongehuset går forrest i ligestillingskampen?

»I forhold til ligestilling tror jeg nok, at kongehuset i kraft af sin særstilling i samfundet er dem, der skal stå bagest, når der skal uddeles ligestilling«, mener Frederik Preisler.

Kampagne støder på kritik
Statsministeriets kampagne er i forvejen stødt på voldsom kritik fra en af landets førende retorikeksperter, professor Christian Kock fra Københavns Universitet.

Ifølge Ritzau betegner han annoncerne som et demokratisk problem, fordi kampagnen lægger op til, at danskerne skal stemme ja til en ændring af tronfølgeloven.

»Det er vel ikke Statsministeriets opgave at fortælle os, hvad vi skal stemme«, siger Christian Kock til Ritzau.

Ikke mindst fordi det ikke er alle danskere, der går ind for en ændring.

Dumper i kommunikation
Direktør Frederik Preisler fra 'Mensch' mener, at kampagnen er dårligt kommunikationshåndværk.

»Budskabet er: Se hvor gammeldags og undertrykte kvinder var i 1953. Det skal de ikke være mere. Derfor skal man stemme ja. Men de kongelige er jo næppe dem, der er mest undertrykte i firmaet kongehuset A/S«, siger reklamemanden.

Det ender med at blive en hån imod de mennesker, som i over hundrede år sloges for lige rettigheder, siger han.

»Der er kvinder, der faktisk sloges for retten til egen krop, fri abort, ligestilling og lige rettigheder. Nogle af dem endda med livet som indsats«.

»Alle, som har været involveret i den rigtige kvindekamp for ligestilling, kan med rette føle sig forulempet af den her kampagne.«, siger Frederik Preisler.

Ikke kamp mellem kønnene
Direktøren peger på, at ligestillingsbegrebet i forvejen defineres anderledes hos ministeren for ligestilling, Inger Støjberg (V).

På ministeriets hjemmeside står der, at ligestilling ikke længere ses som en kamp mellem kønnene.

»Det er et fælles projekt for kvinder og mænd at sikre alle mulighed og frihed til at leve det liv, de ønsker - uanset køn«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er, ifølge Fredrik Preisler, en af grundene til at argumentationen i kampagnen ikke holder.

»Folk må jo tænke, hvorfor får ministeren for ligestilling ikke et lige så stort budget til at lave en kampagne om ligestilling på arbejdspladserne? Ville pengene ikke have været bedre anvendt, hvis det virkelig handler om at fremme ligestilling?«, siger han.

Ser ud til at blive en fuser

Den stort anlagte ændring af tronfølgeloven ser i øvrigt ud til at blive en vælgerfuser.

Loven kan kun vedtages, hvis et flertal af deltagerne i afstemningen og mindst 40 procent af de stemmeberettigede vælgere i Danmark møder op og siger ja til loven.

Men en ny måling fra Gallup viser, at kun 40,2 procent af borgerne vil møde op for at stemme for tronfølgeloven, der er slået sammen med afstemningen til Europaparlamentet.

Dermed hænger loven i en tynd tråd, selv om de fleste danskere, ifølge en meningsmåling, faktisk går ind for en ændring af tronfølgeloven.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden