Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Statsministeriets kampagnefilmen for tronfølgeloven er i strid med  reklameforbuddet på grund af sit politiske indhold.»Det er min vurdering, at Statsministeriets kampagne klart overtræder dette reklameforbud«, siger Oluf Jørgensen til politiken.dk

Statsministeriets kampagnefilmen for tronfølgeloven er i strid med reklameforbuddet på grund af sit politiske indhold.»Det er min vurdering, at Statsministeriets kampagne klart overtræder dette reklameforbud«, siger Oluf Jørgensen til politiken.dk

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ekspert: Statsministeriets kampagnefilm er ulovlig

Statsministeriets kampagnefilm overtræder med sit politiske budskab reklameforbuddet, siger ekspert i informationsret.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kampagnefilmen, som skal få danskerne til at stemme ja til tronfølgeloven på søndag, overtræder radio- og fjernsynslovens bestemmelser om reklamer med politiske budskaber.

Det vurderer afdelingsforstander og ekspert i informations- og forvaltningsret Oluf Jørgensen fra Danmarks Medie- og journalisthøjskole.

»Det er min vurdering, at Statsministeriets kampagne klart overtræder dette reklameforbud«, siger Oluf Jørgensen til politiken.dk.

Politiske budskaber pakket ind i humor Ifølge Oluf Jørgensen er kerneproblemet, at Statsministeriets kampagne ikke nøjes med at give neutral information om folkeafstemningen.

»Det afgørende er, at kampagnen indeholder et politisk budskab, som i en let indpakket humoristisk form, hvor danske skuespillere spiller nogle roller, skal motivere til at stemme ja. Det kan der ikke være tvivl om«, siger Oluf Jørgensen.

Ifølge informationseksperten forbyder Radio- og fjernsynslovens paragraf 76, stk 4 reklamer med politiske budskaber.

Det gælder fra udskrivelse af valg og folkeaf stemninger, indtil valget eller folkeafstemningen har fundet sted.

Ulovligt at vise den i TV 2
Oluf Jørgensen mener, at kampagnefilmen dermed optræder ulovligt i TV2s reklameblokke.

Hvem har ansvaret for det?

»Det har statsministeriet, som har bedt TV 2 om at sende reklamekampagnen«, siger Oluf Jørgensen.

Har TV2 også et ansvar?

»Ja, TV2 har også et ansvar. Det er jeg nødt til at sige. Principielt overtræder TV 2 også loven«.

Dermed er tv-stationen jo bragt i en meget speciel situation?

»Ja, når de får en reklame fra Statsministeriet, så er det første man overvejer vel ikke, om det er ulovligt. Men det burde de jo have overvejet. Principielt har TV2 overtrådt Radio og Fjernsynsloven«, vurderer han.

Må reklamekampagnen bringes hos andre tv-stationer?

»Hvis den bliver bragt hos TV3 og andre kanaler, som er fritaget for den danske Radio- og fjernsynslov, så er den ikke omfattet af forbuddet«, siger Oluf Jørgensen.

Anmeldt til Radio- og TV-nævnet

Statsministeriets tronfølgekampagne er voldsomt udskældt for at være for politisk og for at ville manipulere vælgerne til at stemme ja til ændringen i tronfølgeloven.

Kampagnen er anmeldt til Radio- og TV-nævnet af folketingsmedlem Per Clausenfra Enhedslisten.

Per Clausen mener, at kampagnen strider mod forbuddet mod politiske reklamer i danske tv-medier.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden