0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Transportministeren vil af med DSB

Transportministeren så gerne en fremskynding af salget af DSB.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
DRESLING JENS
Foto: DRESLING JENS

Transportminister Flemming Hansen vil gerne privatisere DSB efter en model, der ligner Post Danmark. - Arkivfoto: Jens Dresling

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Transportminister Flemming Hansen (K) ser gerne DSB delvist solgt inden for maksimalt to år.

Dermed speeder ministeren op under regeringens planer for at afhænde det statslige togselskab. Det skriver Berlingske Tidende.

»For mit vedkommende skal der ikke gå ret lang tid. Om et til to år skulle vi gerne være så langt, at vi kan sige, at 25 procent er solgt. Det er med til at sætte virksomheden op, at der kommer nyt blod«, siger Flemming Hansen.

»Løser deres problemer selv«
Forbilledet er Post Danmark, der i dag kun er 75 procent statsejet. Staten solgte sidste år 25 procent af aktierne i Post Danmark til den britiske kapitalfond CVC.

»Post Danmark har været en kæmpe succes. Det er den virksomhed, som jeg gerne vil gøre DSB til, for når jeg tænker på, at der er over 20.000 medarbejdere i Post Danmark, så må jeg sige, at jeg som minister ikke har noget problem med dem. De løser deres problemer selv«, siger Flemming Hansen.

Banedanmark er ikke i spil
Derimod siger han ikke noget om en mulig privatisering af Banedanmark, som har ansvaret for de nedslidte togskinner. Men han peger på, at et delvist salg vil give DSB nogle frihedsgrader.

»I dag er DSB jo bundet på hænder og fødder«, siger Flemming Hansen og nævner, at DSB med en delvis privatisering vil have mulighed for at byde på togopgaver i udlandet.

»Jeg har bemærket, at DSB selv ønsker det, og det synes jeg er meget vigtigt«, fastslår transportministeren.

DSB-direktør Keld Sengeløv ønsker dog ikke at kommentere transportministerens nye tidsplaner for et salg af DSB.

/ritzau/

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce