0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Haarder: Lærere i folkeskolen underviser for lidt

Danske folkeskolelærere bruger for lidt tid bag katederet, mener undervisningsminister Bertel Haarder (V) og KLs formand Erik Fabrin (V).

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Baaner Rasmus
Foto: Baaner Rasmus

Lærere i den danske folkeskole underviser kun omkring en tredjedel af deres arbejdstid. Det er for lidt, mener undervisningsminister Bertel Haarder (V) - Foto: Rasmus Baaner

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De danske folkeskolelærere bruger kun godt en tredjedel af deres arbejdstid på undervisning.

Og der er store udsving fra skole til skole. I de kommuner, hvor lærerne underviser mest, tilbringer de omtrent en time mere bag katederet hver dag end lærerne i kommuner med den laveste undervisningstid, skriver Berlingske Tidende.

Underviser 36,2 procent af arbejdstid
En opgørelse over undervisningstiden i samtlige landets kommuner, som Undervisningsministeriet har udarbejdet for Folketingets finansudvalg, viser, at en lærer underviser i 36,2 procent af sin arbejdstid.

Det er alt for lidt, mener både undervisningsminister Bertel Haarder (V) og den nykårede formand for Kommunernes Landsforening (KL), borgmester Erik Fabrin (V) fra Søllerød.

»I OECD er gennemsnittet 45, så det siger lidt om, at vi kører med en meget høj standard for alt det, der ligger uden for den egentlige undervisning i Danmark. Men man kan stille spørgsmål ved, om det er den rigtige prioritering«, siger Bertel Haarder.

Store forskelle
KL-formand Erik Fabrin vælger at kalde de store lokale forskelle på undervisningstiden for »en ledelsesudfordring« for kommunerne.

Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, afviser sammenligninger mellem kommuner og lande, fordi der er store forskelle på, om man f.eks. regner gårdvagter i frikvarterer og arbejde i skolebiblioteker med i opgørelsen.

/ritzau/

Få Politiken leveret alle julehelligdagene

Få Politiken leveret hver søndag i en måned + alle julehelligdagene. Du får 8 aviser for 99 kr.

Kom i gang med det samme

Annonce

Annonce