0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

R: Interessant at udbyde S-togene

Et udbud af det københavnske S-togsnet ligger et stykke ude i fremtiden. Infrastrukturen skal på plads, inden andre får lov til at drive S-togene, mener den radikale trafikordfører. Men han mener, tanken er interessant.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Dresling Jens
Foto: Dresling Jens

De Radikales trafikordfører Martin Lidegaard er ikke afvisende over for at udbyde driften af S-togene. Men der skal først være styr på skinner og signaler, mener han. - Arkivfoto: Jens Dresling

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Arrivas direktør Johnny Hansen er parat til at byde på driften af det københavnske S-togsnet. Et udbud ligger dog ikke lige for.

Det vurderer de radikales trafikordfører Martin Lidegaard over for Ritzau. Men han mener, det er en interessant tanke at udbyde dele af trafikken.

»Lige nu tror jeg, de fleste passagerer i S-togene er mere optaget af, at vi får styr på signalerne og skinnerne. Forudsætningen for at lave et vellykket udbud er, at der er fuldstændig styr på infrastrukturen. Og det vil tage nogle år«, siger Martin Lidegaard.

Svært med flere selskaber
Oveni ligger også den hurdle, at S-togsnettet hænger tæt sammen med Hovedbanegården, Nørreport og Østerport. Og det kan give problemer med flere forskellige selskaber, der skal arbejde tæt sammen for at få trafikken til at køre glat.

»Vi ved fra England, at det med at have mange aktører på de store stationer ikke er nogen helt enkel procedure at få til at fungere i praksis. Men har man styr på infrastrukturen og aktørerne, vil jeg sige, at det er en interessant tanke at udbyde større klumper af trafik. Men det er ikke i morgen«, siger de radikales trafikordfører.

EU-forslag om udbudspligt
Transportselskabet Arriva byder i forvejen på de såkaldte Pendeltog i Stockholm, hvor også DSB har lagt billet ind. Og derfor ligger det ikke Arriva-direktør Johnny Hansen fjernt også at få de københavnske S-tog ind under sig.

Han mener, at der er masser af penge at spare for staten ved at sende S-togsdriften i udbud, og hverken teknik eller økonomi står i vejen for en udbudsforretning. Dermed modsiger han DSB's synspunkt om, at det ikke vil kunne betale sig for staten at udbyde S-togsdriften.

Allerede torsdag skal de europæiske trafikministre mødes i Luxemborg, hvor de skal diskutere et forslag fra EU-Kommissionen. Forslaget lægger op til, at al offentlig lokaltrafik med passagertog skal omfattes af udbudspligt.

/ritzau/

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu