0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skrotning af storebæltsfærge er i fuld gang

Den danske regering har tabt slaget om at forhindre skrotning af den tidligere storebæltsfærge Kong Frederik IX. Fungerende miljøminister Lars Barfoed vil ikke foretage sig yderligere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
AP
Foto: AP

Kong Frederik IX på stranden i Alang. - Arkivfoto: AP

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Slaget om at forhindre, at den udtjente danske færge 'Kong Frederik IX' skrottes på stranden i Alang i det nordlige Indien, er endegyldigt tabt for den danske regering.

Skrotningen er allerede i fuld gang oplyser Miljøministeriet i et svar til Folketinget, og om en måned vil ophugningen af den omstridte færge være færdig.

Det oplyser Ritzau.

»På trods af de mange politiske appeller fra den danske regering til den indiske, og på trods af, at Danmark i forbindelse med forhandlingerne i Basel konventionen, løbende har udvekslet synspunkter med Indien om Kong Frederik og om fremadrettede løsninger, bliver Kong Frederik nu ophugget. Jeg ser ingen muligheder for yderligere initiativer i den konkrete sag«, skriver Lars Barfoed (K), der er fungerende miljøminister, i et svar til Folketinget.

Berygtet ophugningsstrand
DSB-færgen Kong Frederik IX har været midtpunkt i et langstrakt stormvejr, efter færgen efter flere års oplægning i Korsør, tidligere i år blev solgt.

I første omgang lovede de nye købere, at færgen skulle gennem en opgradering og siden igen sejle, men i stedet for at gå på værft, sejledes færgen direkte op på den berygtede ophugningsstrand i Alang i Indien.

Ophugningsværfterne i Alang er berygtede for deres livsfarlige arbejdsforhold, som hvert år koster adskillige arbejdere livet. Samtidig frygtes for de langsigtede konsekvenser i området, fordi farlige kemikalier flyder rundt i området, ligesom løs asbest ligger frit fremme på lossepladser.

Tidligere har en talsmand fra den indiske ophugningsindustri sagt, er man fuldt ud klar over, at den gamle færge indeholder asbest, men det betegnes som ganske normalt, og noget man sagtens kan håndtere på stranden i Alang.

Gade kræver protest
SF's miljøordfører, Steen Gade, erkender, at slaget om Kong Frederik er tabt, men han opfordrer regeringen til nu at sende en skarp protest til den indiske regering.

»Det er helt uacceptabelt, som de indiske myndigheder har opført sig. Så det kræver et kraftigt modsvar fra den danske regering. Vi kræver, at regeringen sender en officiel protest til de indiske myndigheder, IMO og Basel-konventionen«, siger Steen Gade, som har kaldt miljøministeren i åbent samråd for at diskutere en samlet strategi for det videre arbejde med at skabe bindende internationale regler.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce