0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

900.000 togpassagerer forsinket på rejsen

Kun 85 procent af DSB's passagerer nåede rettidigt frem i årets første tre måneder. Et afsporet godstog, en nedfalden køreledning og en påsejlet storebæltsbro er blandt synderne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Dresling Jens,,,Politiken
Foto: Dresling Jens,,,Politiken

Kun 85 procent af DSB's passagerer kom til tiden i første del af 2005. - Arkivfoto: Jens Dresling

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På perronen i Padborg ved grænsen til Tyskland har passagererne måttet vænne sig til at se langt efter toget.

Halvdelen af alle tog kom mindst fem minutter for sent til Padborg i årets tre første måneder, viser DSB's nye trafikrapport.

Landsdækkende forsinkelser
Padborg er det klart værste eksempel, men det har knebet voldsomt overalt i landet: Knap 900.000 togpassagerer kom for sent i årets første kvartal.

Blot 85 procent nåede rettidigt frem, men det tal er allerede blevet bedre, siger DSB, der i april og maj blev dygtigere til at holde køreplanen.

»Togene har kørt mere præcist i de seneste to måneder. Både i april og maj har vi haft 91 procent rettidige tog, men vi er først rigtigt stolte, når vi er oppe på rettidighed på 92-93 procent«, siger planlægningschef Ove Dahl Kristensen, DSB.

Afsporet godstog
Trafikministeren og DSB har aftalt, at mindst 90 procent af alle tog skal være rettidige, hvilket i praksis vil sige, at togene højst må komme fem minutter senere end planlagt.

Baggrunden for DSB's store problemer i begyndelsen af året var hovedsageligt et godstog, der blev afsporet ved Slagelse 17. februar og ødelagde mere end en kilometer skinner. Reparationen af skinnerne tog en måned, hvor der kun var ét spor farbart.

Storebæltsbroen ramt
En nedfalden køreledning ved Glostrup 24. februar forsinkede 106 tog, og samme sted blev en person påkørt 18. marts, hvilket stoppede togtrafikken i flere timer. Oveni blev Storebæltsbroen i marts påsejlet og efterfølgende lukket i fem timer.

Alt i alt betød det, at kun 87,5 procent af DSB's tog og 85,2 procent af passagererne frem til tiden i årets første kvartal. Når der er flere rettidige tog end passagerer, skyldes det, at myldretidstog med mange passagerer vejer tungere i statistikken.

»Rettidigheden er på vej op, men vi er sårbare. Jeg tør godt love bedre rettidighed hen over sommeren, hvor vi har et større sporarbejde i Sønderjylland, men det skulle der være styr på, så hvis der ikke sker noget på hovedstrækningen, kan passagererne regne med mere præcise tog«, siger Ove Dahl Kristensen.

'Forfærdeligt' kvartal
BaneDanmark, der har ansvaret for skinnenettet, betegner årets første kvartal som 'forfærdeligt' og tør ikke udstikke garantier.

»Det danske skinnenet er gennemsnitligt ti år ældre end det europæiske. Og gennemsnitsalderen vil stige frem til 2010, men vi kan ikke skifte hurtigere ud uden at blokere jernbanetrafikken«, siger direktør Jesper Rasmussen, BaneDanmark.

DSB's trafikrapport rummer dog også en solstrålehistorie. På Kystbanen nord for København har rettidigheden været helt oppe omkring 95 procent på trods af, at der er sat flere tog ind.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce