0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Storebæltsfærges skæbne afgøres i dag

Korsør Kommune afgør i dag fremtiden for storebæltsfærgen 'Kong Frederik IX'. Myndighederne frygter, at færgen sejles direkte til ophugning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skaaning Lars
Foto: Skaaning Lars

'Frederik IX' er på vej til Østen. - Arkivfoto: Lars Skaaning

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den gamle storebæltsfærge 'Kong Frederik IX' tilbageholdes fortsat i Korsør Havn.

Eksperterne og Greenpeace advarer mod, at færgen sælges, fordi den angiveligt vil ende som miljøfarligt skrot. Myndighederne beslutter i dag, om færgen må sælges til den indiske køber.

Direkte til ophugning
Den danske sælger, KFIX, har meddelt, at 'Kong Frederik IX' skal sejle med passagerer i Den Persiske Golf, men Politiken erfarer, at skibet er på vej direkte til ophugning.

Den indiske besætning er allerede ankommet til Korsør og klar til at sejle til Indien. Der har været en del tekniske problemer med opstarten af den gamle stålfærge. Radarsystemet er ude af drift, der er vandskader i bunden og kun tre ud af fire motorer fungerer.

Juristerne er i gang
Korsør Kommune modtog i går den bunke papirer, som skal overbevise myndigheden om, at skibet skal bruges til passagerfragt.

»Jeg kan bekræfte, at jeg har modtaget papirerne, og vi er i gang med at kigge på dem. Forskellige folk, blandt andre nogle jurister, er sat på sagen«, siger kommunens tekniske chef, Flemming Birger Larsen.

Kontrakter kræves
Men hvordan beviser man, at en færge ikke skal skrottes? Det gør man ifølge Flemming Birger Larsen ved at forelægge kontrakter om sejlruter eller fragt, men han vil dog ikke løfte sløret for, om den indiske køber har fremlagt kontrakter.

»Det er noget vrøvl, hvis nogen påstår, at den for alvor skal fungere som færge igen. Vi har haft en lignende sag i Belgien. De sejler stort set direkte til Indien«, vurderer færgeekspert Peter Wynthin fra Van Heyghen Recycling.

Besætningen på færgen regner med at sejle om 8 til 10 dage.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce