0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Politiet kræver færre blå blink

Udryknings-køretøjer fra Dansk Autohjælp bruger det blå blink alt for ofte, og det skal der ændres på. Sådan lyder meldingen fra Aalborg Politi.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Frederiksen Johnny
Foto: Frederiksen Johnny

De blå blink skal udelukkende bruges i alvorlige nødstilfælde, mener politiet. - Arkivfoto: Johnny Frederiksen

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når Dansk Autohjælp rykker ud, sker det alt for ofte med blå blink på taget, og det skal der ændres på. Det mener Aalborg Politi, som nu har bedt Vejdirektoratet om gøre noget ved problemet, skriver BeredskabsInfo.dk.

Dansk Autohjælp har i lighed med Falck fået tilladelse til udrykningskørsel, og Dansk Autohjælp har selv gjort opmærksom på, at man i en række tilfælde har brugt blå blink og horn, selv om opgaverne slet ikke kræver udrykning - for eksempel når døde dyr skal fjernes fra vejbanen.

Fjerner tabte genstande fra vejene
Aalborg Politi har taget sagen op med Vejdirektoratet, fordi direktoratet har kontrakt med Dansk Autohjælp om oprydning af tabte genstande på en del af vejnettet i Jylland, blandt andet på de nordjyske motorveje.

Politikommissær Poul Tradsborg mener, at Vejdirektoratets trafikinformationscenter skal være mere præcis med de meldinger, der går videre til underentreprenører - for eksempel Dansk Autohjælp - så man ikke kører ud med blå blink, hvis der bare er tale om en mindre opgave.

Dansk Autohjælp må selv bestemme
Han peger også på, at en del af forklaringen er, at entreprenøren bliver trukket i betaling, hvis en tavlevogn ikke er fremme inden for en bestemt tidsramme.

Vejdirektoratet kan ikke bestemme, hvornår der skal køres med blå blink. Kontraktmæssigt er der indgået en aftale, og det betyder, at det er op til underentreprenøren selv at løse den opgave.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce