0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Københavnske trafik-køer koster dyrt

Bilister i hovedstadsområdet forsinkes dagligt 100.000 timer, og det koster samfundet 5,7 mia. kr. om året. Og det er langt fra kun i morgentimerne og på enkelte hårdramte strækninger, at den er gal, viser et stort forskningsprojekt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
poulsen, lars
Foto: poulsen, lars

Køerne på de københavnske veje koster bilisterne 100.000 timer om dagen. - Foto: Lars Poulsen

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For første gang er det lykkedes at kortlægge, hvor omfangsrig trængslen er på de københavnske veje, og hvad det koster samfundet.

Ved hjælp af GPS-modtagere har 'Projekt Trængsel' beregnet sig frem til, at bilisterne i hovedstadsområdet dagligt forsinkes 100.000 timer, når trafikken på vejene snegler sig frem.

Det er COWI, Københavns Kommune, Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), Københavns Universitet, Vejdirektoratet og Center for Trafik og Transportforskning, som er gået sammen for at få finde ud af, hvor slemt det står til på de københavnske veje.

Undersøgelserne viser ud over de mange spildte timer, som årligt koster erhvervslivet og private 5,7 mia. kr., at trængslen er spredt mere ud, end man hidtil har troet.

»Det er overraskende, at det ikke kun er i morgentimerne, at der er store problemer. Det er i stigende grad også i eftermiddagstimerne«, siger Erling Hvid, projektleder i COWI.

Myldretiderne mellem 7 og 9 og 15 og 18 står for en stor del af de samlede forsinkelser, men køerne er udbredt også på andre tider af døgnet.

Hver eneste ekstra bil koster dyrt
Det er samtidig ikke kun de hårdest belastede veje, der lider under kødannelser, da der generelt er flere og flere biler i hovedstadsområdet.

Og hver eneste ekstra bil koster dyrt.

»Vi kan se på vores målinger, at trængslen stiger eksplosivt, når trafikken stiger lidt. Det betyder, at flere og flere trafikanter når smertegrænsen. Hvis der kommer en bil mere på vejen, som kører en km, medfører det et tab på op til otte kr. for de andre trafikanter på strækningen. Det er meget mere end de uhelds- og miljøomkostninger, som bilen medfører«, siger Erling Hvid.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce