0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forældre prioriterer børns trivsel over faglighed

De danske forældre prioriterer deres børns sociale trivsel højere end fagligheden i skolen. Det glæder forældre, lærere og børnerepræsentanter, mens en ekspert i pædagogik kræver oprustning af fagligheden.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Nok er det vigtigt, at eleverne lærer noget i folkeskolen, men forældrene synes, det er vigtigere, at deres børn får gode venner.

Det viser en ny Gallup-undersøgelse foretaget for Berlingske Tidende.

Her svarer 86 procent af forældrene, at det er meget vigtigt, at deres børn klarer sig godt socialt i skolen. Samtidig svarer 56 procent af forældrene, at det er meget vigtigt, at børnene klarer sig godt fagligt.

De ligger dermed på linje med børnene selv, og det går stik imod de politiske krav om mere faglighed i folkeskolen

Verdensrekord i glæde over skolegang
Forældre, lærere og børnerepræsentanter sætter pris på den høje prioritering af børnenes sociale velvære. Det skal nemlig sikre dem en god ballast, der gør dem kampklare til de faglige oprustninger de kommende år.

»Det er enormt vigtigt, at forældrene viser interesse for deres børns sociale trivsel, for det gør, at de fleste børn faktisk får en god skolegang«, siger Thomas Damkjær Petersen fra forældreforeningen Skole og Samfund til Berlingske Tidende, med henvisning til en Pisa-undersøgelse i OECD-regi, der viser, at danske skolebørn nærmest har verdensrekord til at være glade for deres skolegang.

OECD-rapporter har tidligere kritiseret danske skolebørn for at være for dårligt rustet fagligt.

Thomas Damkjær Petersen peger på, at udfordringen er at anvende børnenes glæde til et højere fagligt niveau.