0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DF-pressechef vinder nazisag

Dansk Folkepartis pressechef, Søren Espersen, har vundet den injuriesag om mulig nazisttilknytning, han havde anlagt mod ungdomsbladet Tjeck Magazine.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Borberg Thomas
Foto: Borberg Thomas

Pressechef i Dansk Folkeparti Søren Espersen er lettet over dagens sejr over ungdomsbladet Tjeck Magazine. - Arkivfoto: Thomas Borberg

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Søren Espersen, Dansk Folkepartis pressechef, har vundet en injuriesag om mulig nazisttilknytning, som han havde anlagt mod ungdomsbladet Tjeck Magazine.

Tjeck skrev kort inden folketingsvalget i 2001 i artiklen 'Pia's pressechef i naziarkiv', at Søren Espersen i perioden fra 1988 til 1992 stod opført som såkaldt B-medlem i nazisternes medlemsarkiv.

Tjeck frikendt i byretten
Københavns Byret har tidligere frifundet Tjeck Magazine for injurier med henvisning til, at bladet blot har viderebragt faktuelle oplysninger - og at Søren Espersen rent faktisk har stået opført som såkaldt B-medlem af DNSB.

Så dagens sejr til Søren Espersen i Østre Landsret kommer efter, at de danske nazisters tidligere landsleder, Povl Heinrich Riis-Knudsen, i landsretten forklarede, at et B-medlemskabet blot betyder, at publikationen Nationalsocialisten skulle sendes i et brev til ham.

Omvendt forklarede arkivar Frede Farmand, at B'et dækkede over et medlemskab, Søren Espersen skulle være tildelt i 1988 i forbindelse med artikler, han skrev om nazisterne som journalist på B.T.

Østre Landsret har valgt at tro på Povl Heinrich Riis-Knudsens forklaring og tilkende Søren Espersen 25.000 kroner i erstatning.

Dansk Folkepartis pressechef er ifølge Ritzau lettet over dommen.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Annonce