0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nej til forbud mod usunde børnereklamer

Socialdemokraterne have forbudt reklamer for usunde fødevarer, der er rettet mod de mindste, men det er der ikke opbakning til i Folketinget.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Borberg Thomas
Foto: Borberg Thomas

Socialdemokraterne vil have forbudt søde og usunde reklamer til børn. - Foto: Thomas Borberg

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Saftige billeder af vingummi, sodavand og chokolade skal ikke have lov til at få mælketænderne til at løbe i vand, når børn ser fjernsyn. Socialdemokraterne foreslår, som en del af partiets kommende sundhedsudspil, at børnereklamer for usunde fødevarer forbydes, men i øjeblikket ser der ikke ud til at være politisk opbakning til forslaget.

Hverken Venstre eller De Konservative er glade for ideen om at forbyde reklamerne for de usunde fødevarer.

»Det er en tåbelig idé. Hvis man gjorde det, skulle man gå ud fra, at børn kun ser TV 2. Vi kan jo ikke forbyde børnereklamer på TV3 eller Cartoon Network. Forbud er ikke vejen frem, det er oplysning«, siger medieordfører Carina Christensen (K).

Forbud mod børnereklamer forkastet
Kulturminister Brian Mikkelsen (K) sløjfede i 2001 en aftale, som forbød reklamer rettet mod børn i forbindelse med visse børneprogrammer i tv. Socialdemokraterne er generelt kritiske over for børnereklamer.

»Det er et markant problem, at mange af de børnerettede reklamer handler om søde sager. Der er f.eks reklamer for Kinder-snitter eller drikkeyoghurter, der faktisk indeholder ligeså meget sukker som en cola. Vi mener, at den slags reklamer bør forbydes«, siger sundhedsordfører Sophie Hæstorp Andersen (S) til Ritzau.

Men partiet skal ikke forvente, at reklamerne for de usunde fødevarer bliver fjernet.















»Men når vi nu endelig har dem, må vi også kigge på, hvad der reklameres for. Og så må vi sætte nogle grænser«, siger Sophie Hæstorp Andersen.

/ritzau/

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce