0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ekspert: Baneprojekt i strid med loven

300 borgere må ikke bygge til og om på grund af en jernbane, der måske skal opføres mellem Ringsted og København. Professor mener, det kræver en konkret lov.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Mette Markes Jepsen fik i oktober brev om, at hendes ejendom var berørt af planerne om at udbygge jernbanen. Foto: Morten Langkilde

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Staten er i færd med at krænke grundloven ved planlægningen af en eventuel jernbane mellem København og Ringsted.

Det advarer professor i miljøret ved Københavns Universitet, Peter Pagh, om. Han mener, at staten har uorden i papirerne, når den har givet 300 hus- og grundejere besked på, at de ikke må udvide eller ombygge deres huse, fordi deres ejendomme skal eksproprieres, hvis jernbanen måske bygges en gang ad åre.

Flere juridiske problemer
»Sagen rejser flere principielle juridiske problemer. Der gribes ind i den private ejendomsret på grundlag af en politisk aftale, mens grundloven forudsætter en af Folketinget vedtaget lov. Og en sådan foreligger ikke«, fastslår Peter Pagh.

I efteråret gik brevet ud til hus- og grundejerne om, at deres ejendomme ikke må ændres væsentligt i de kommende år, fordi der kan blive behov for at bygge en ny jernbane fra København over Køge til Ringsted.

Banebyggeriet er dog ikke besluttet endnu. Men Trafikstyrelsen ville med beskeden hindre grundene i at stige i pris, så en eventuelt kommende statslig ekspropriation bliver endnu dyrere.

»Problemet er bare, at vi kun har at gøre med et principielt indgreb fra Folketinget, hvor ministeren kun er blevet bemyndiget til at undersøge og projektere byggeriet. Alligevel er det indgribende over for det enkelte individ - selv om der er ikke nogen konkret anlægslov endnu«, påpeger Peter Pagh.

Trafikministeriet forsvarer beslutning
Han mener, at de såkaldte arealreservationer også kan være i strid med den europæiske menneskerettighedskonventions beskyttelse af den private ejendomsret.

En af beboerne i området er Mette Markes Jepsen.

»Jeg kan godt forstå, at man er nødt til at udvide togforbindelserne. Men her laver man en arealreservation uden at vide, om projektet bliver til noget, eller om det opgives«, siger hun.

I et skriftligt svar til Politiken påpeger Trafikministeriet, at ordet »arealreservationer« er nævnt i bemærkningerne til loven om projektet.

Det mener Peter Pagh »slet ikke er tilstrækkeligt«, for det kræver en lov.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce