0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Patienters trivsel får topprioritet

Det danske sygehusvæsen har fået en grundlov for samspillet mellem ansatte og patienter.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De bløde værdier skal ind i varmen i det danske sundhedsvæsen.

Sprøjter og kanyler, stetoskoper, strålekanoner og kikkertkirurgi kan alt sammen være meget godt, men uden medmenneskelig varme vil patienten opleve sin kontakt med sundhedsvæsenet som et kuldslået stævnemøde.

»Patientens møde med sundhedsvæsenet«
Det forsøger amterne, som driver sygehusene, de faglige organisationer, som organiserer lægerne og sygeplejerskerne, samt en stribe patientforeninger nu at gøre noget alvorligt ved.

Tre års arbejde blev mandag præsenteret for medierne under overskriften »Patientens møde med sundhedsvæsenet«. Et forsøg på at nedfælde et slags manifest for de bløde værdiers indmarch på sygehusene. Siden er det planen at oprette et videnscenter til at udvikle ideerne yderligere.

Mere tid til samtale og inddragelse
Kernen i projektet er, at der skal bruges mere tid på at snakke med patienterne, inddrage dem i deres pleje og behandling og arbejde med kvaliteten af patienternes fysiske, psykiske og sociale trivsel.

»De bløde værdier skal ikke være en løsrevet tillægsydelse. De skal i fremtiden indgå i behandlingen af alle, der kommer i kontakt med sundhedsvæsenet. Vi må erkende, at tempoet har været meget højt, og at meget har været lagt an på effektivitet i de senere år. Så nu føler vi, det er på tide, at lade de bløde værdier komme til - ikke kun som en kortvarig ballonopsendelse, men som et vedvarende initiativ«, siger formanden for Amtsrådsforeningens sundhedsudvalg, amtsborgmester Bent Hansen, Viborg (S).

'Nærhed lønner sig'
Professor Bobby Zachariae, Psykoonkologisk Forskningsenhed, Aarhus Universitetshospital, der har haft en central rolle i den faglige udvikling af den nye strategi, fremhæver at satsningen på bløde værdier faktisk kan måles ret præcist.

Det lønner sig at give patienterne nærhed og omsorg og at arbejde intensivt med kommunikationen, siger han.

'Færre klager og flere tilfredse
»Vi oplever færre klager, øget patienttilfredshed, færre negative følelser og stress samt kortere behandlingstid hos patienterne. Og på den somatiske side kan vi måle lavere blodtryk hos patienter med forhøjet blodtryk, bedre blodsukker hos diabetikere, færre smerter efter operationer og mindre anvendelse af smertestillende medicin«, siger Bobby Zachariae.

Formanden for landets største sygehusvæsen, Hovedstadens Sygehusfællesskab, Lars Engberg, understregede, at der skal være plads til det bløde koncept i sundhedsvæsenets hverdag.

Nedlæggelse ikke afgjort
Politiken spurgte, hvorfor den smertelindrende afdeling på Bispebjerg Hospital - der netop står for kernen i alle de bløde værdier - så foreslås sparet væk?

»Der er fra hospitalet peget på nedlæggelse som en mulig besparelse. Men det er ikke afgjort endnu«, svarede Lars Engberg.

» Men er du enig i, at det ville være et meget godt sted at starte med at implementere de bløde værdier?«.

»Ja«.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce