0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Danske elever mere modne end franske

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Danske elever kan lide at lære noget. Og de er mere lærevillige end franske og britiske elever. De lærer ikke, fordi de skal, men fordi de mener, at det er vigtigt for dem. Det er et modenhedstræk og et godt grundlag for at lære senere hen.

Ny undersøgelse
I en ny undersøgelse "Elevers oplevelse af læring og skole i England, Frankrig og Danmark - En kultursociologisk undersøgelse af elever i 7. klasse og i 8. klasse", har forskerne set på, hvordan de nationale uddannelsessystemer slår igennem på elevernes oplevelse af skole og læring.

»I både Frankrig og England føler mange elever sig utilfredse, dårligt tilpas og nærmest fjendtlige over for lærerne«, siger forskningslektor Birte Ravn, Institut for antropologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

»I de lande lægger man meget vægt på det faglige uden at inddrage de sociale og følelsesmæssige dimensioner. I Danmark oplever eleverne i langt højere grad, at lærerne giver dem indflydelse, interesserer sig for dem og har tillid til dem«, siger Birte Ravn.

Politiken.dk

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce