0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mangel på skolebøger skader danske børns læseevne

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Varme, ventilation og undervisningsbøger prioriteres lavest af landets folkeskoler. Og de manglende bøger går ud over børnenes indlæring - især de svageste, som ikke har bog-tunge reoler derhjemme.

Så kontant forklarer institutleder Niels Egelund, Danmarks Pædagogiske Universitet, det paradoks, at skolerne tilføres flere og flere penge samtidig med, at elever og lærere i stigende grad brokker sig over manglende undervisningsmateriale og et nedslidt undervisningsmiljø.

»Den gode, gamle undervisningsbog, som vandrer frem og tilbage mellem skole og hjem hver dag, bliver negligeret, når pengene til undervisningsmaterialer skal fordeles. Pengene går til moderne udstyr som computere, og det er naturligvis godt nok. Men det må ikke ske på bekostning af bogen, og personligt mener jeg, det er en katastrofe«, siger Egelund.

Formand for KL, Anker Boye (S):

»Der er ikke noget at sige til, at skolerne fokuserer på de nyeste teknologiske muligheder. Men det skal selvfølgelig ikke være på bekostning af den klassiske indlæring i folkeskolen. Og vi skal turde stille de frække spørgsmål: Er det her den rigtige prioritering«.

Formanden for Forældreorganisationen Skole og Samfund, Thomas Damkjær Petersen mener, at der bruges for få penge på bøger:

»Man kan ikke sige, at undervisningsmaterialer går forud for it - men det er to ting, der skal ligge parallelt«.

Selv om kommunerne bruger flere penge på folkeskolen, er det kun 15, der øger kontoen for klassiske undervisningsmidler - derfor retter Niels Egelund pilen mod skolelederne, der nedprioriterer indkøbet af bøger. Hvilket dokumenteres i en OECD-undersøgelse.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce