0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Svendborg-rederi tiltalt efter Thor Emilie-forlis

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Rederiet T & C A/S i Svendborg er blevet tiltalt i sagen om fragtskibet »Thor Emilie«'s forlis i Middelhavet, som kostede seks søfolk livet den 17. februar 2000.

Anklagemyndigheden har derimod besluttet at opgive sagen mod rederiets administrerende direktør, en befragter, samt kaptajnen på skibet, der som den eneste overlevede eksplosionsulykken.

Tiltalt for sikkerhedsskusk
Anklagen mod rederiet drejer sig om en overtrædelse af lov om sikkerhed til søs, idet dokumenterne om lasten ikke blev kontrolleret tilstrækkeligt grundigt.

Ved forliset omkom fem filippinske søfolk og en 29-årig maskinmester fra Horsens.

Direktør uforstående overfor ansvar
I rederiet siger administrerende direktør Per Nykjær Jensen:

»Jeg er utroligt glad for, at ingen enkeltpersoner vil blive gjort ansvarlige for ulykken - Politiets foreløbige undersøgelser bekræfter jo i virkeligheden det, som Søfartsstyrelsen kom frem til, da de udarbejdede deres
ulykkesrapport for et års tid siden. Til gengæld forstår jeg ikke helt, hvis vores selskab kan holdes ansvarlig for forliset«.

'Schweizere har skylden'
Rederidirektøren har tidligere givet det multinationale
selskab Glencore med hovedsæde i Schweiz ansvaret for forliset.

Han tolker Søfartsstyrelsens undersøgelser således, at det schweiziske firma bevidst undlod at fortælle den danske kaptajn, at hans coaster skulle sejle med det højeksplosive 'zink skimming' i stedet for det ufarlige materiale 'zink ore'.

Rederidirektøren erkender dog, at man ikke havde den store
indsigt i at sejle med kemisk materiale.

Det skyldtes, at 'Thor Emilie' var det eneste af rederiets skibe, som var bygget til at transportere ufarlige kemiske rester.

SiD ønsker flere tiltaler
Specialarbejderforbundet i Danmark, SiD, finder tiltalen alt for begrænset. Også kaptajnen og befragteren burde have været tiltalt, finder Henrik Berlau, der er forretningsfører i SiD's Transport- og Servicegruppe.

Begge burde for at have overholdt danske og internationale regler mindst et døgn før afsejling have skaffet sig oplysninger om lastens beskaffenhed på skrift, skriver han i en pressemeddelelse.

»Lang tid før afsejlingen diskuterede kaptajn og befragter de manglende oplysninger om lasten. Alene derfor burde de udvise en skærpet opmærksomhed«, mener Henrik Berlau.

Han har nu på vegne af de efterladte til de seks omkomne anmodet en dansk advokat om at undersøge muligheden for at anke politimesterens afgørelse.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Annonce