0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dømt for at tage artikler fra Computerworld Online

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Internetavisen Computerworld Online vandt torsdag sit sagsanlæg mod den lille IT-Avisen, hvor en læser uden tilladelse havde indkopieret fire artikler fra Computerworld Online. Dommen kan få principiel betydning, når det gælder ansvar for indholdet af internetsider, mener sagens vinder. »Vi håber, at det kan dæmme op for det tyveri, der sker på Internet«, siger sagsøger og redaktionschef Daniel Bergsagel fra Computerworld Online, som redaktionelt og økonomisk er adskilt fra bladet Computerworld.

Dom på i alt 46.000 kr.
IT-Avisen blev dømt for at bringe artikler fra Computerworld Online uden tilladelse. Ejeren af IT-avisen skal betale tre journalister deres krav på 36.000 kroner plus renter og sagsomkostninger for 10.000 kroner, afgjorde retten i Horsens.

Artiklerne var sat i IT-Avisen af en læser, mens redaktionen var på ferie.

Vil anke
Den daværende eneejer af IT-Avisen, Mikkel Jørgensen, regner med at anke dommen.

»Vi havde et åbent forum, hvor det var meningen, at læserne selv skulle skrive. Derfor synes jeg ikke, at dommen er fair«, siger han.

IT-Avisen lukkede for det åbne forum, da det blev opdaget, at en læser havde kopieret de fire artikler fra Computerworld.

Kun egne nyheder
IT-Avisen havde under 100 besøg på siden dagligt, da artiklerne fra Computerworld blev lagt ind i 1999. Der var ingen indtægter på avisen dengang, oplyser Mikkel Jørgensen. I dag bringer IT-Avisen kun egne nyheder.

»Vi vil heller ikke have, at nogen stjæler fra os«, siger han og udtrykker forståelse for, at de tre journalister på Computerword Online kunne opfatte deres rettigheder som krænket.

Mikkel Jørgensen mener, at reglerne på området er uklare. Han påpeger, at der flere andre steder på Internet er åbne fora, som folk kan skrive til eller lægge andres ord ind på.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce