Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

færgebrand. 159 mennesker døde, da 'Scandinavian Star' i 1990 brød i brand på åbent hav. Billedet er fra brandslukningen, efter at skibet var slæbt til Lysekil i Sverige.
Foto: KRAGH ERIK

færgebrand. 159 mennesker døde, da 'Scandinavian Star' i 1990 brød i brand på åbent hav. Billedet er fra brandslukningen, efter at skibet var slæbt til Lysekil i Sverige.

Danmark

Skibskatastrofe tæt på undersøgelse

Politikere vil have undersøgt branden på 'Scandinavian Star' i 1990.

Danmark

Et politisk flertal uden om regeringen er tæt på at foreslå en kommissionsundersøgelse af den påsatte brand på skibet ’Scandinavian Star’, der for 20 år siden kostede 159 mennesker livet.

Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten støtter nedsættelsen af en kommission, der skal undersøge den største kriminalgåde i nyere skandinavisk historie, mens socialdemokraterne og de radikale overvejer sagen.

LÆS ARTIKEL

Justitsminister Lars Barfoed (K) har derimod afvist kravet om en ny undersøgelse og indkaldt retsordførerne fra Folketingets partier til et møde om sagen, inden der 15. april er forespørgselsdebat om skibskatastrofen i Folketinget.

SF: Der er noget mystisk ved det her
Men de efterladte har krav på en undersøgelse, mener SF’s retsordfører, Karina Lorentzen Dehnhardt:

»Der er noget mystisk ved det her. Der blev påsat flere brande efter, at ham, som man egentlig regnede med skulle have påsat den, var død. Og der er flere ting omkring ejerforholdet, som ikke er ordentligt belyst«, siger hun.

Norsk dommer har bedt om undersøgelse
Både eksperter og en norsk dommer har bedt Folketingets partier om at iværksætte en undersøgelse, fordi der er kommet mange nye oplysninger frem.

Den norske dommer Johan Berg behandlede i 2005 et civilt søgsmål om sagen ved Oslo Tingsret, og der kom det frem, at det var et amerikansk selskab, SeaEscape, der ejede skibet på tidspunktet for branden – og ikke den danske forretningsmand Henrik Johansen. Det var også det amerikanske selskab, der fik udbetalt forsikringssummen.

»Så bliver mit spørgsmål: Hvem er det egentlig, som er ejer? Der er grund til at stille spørgsmålet, om de ansvarlige er blevet stillet til ansvar«, siger Johan Berg.

På et tidligt tidspunkt havde norsk politi en teori om, at en dansk passager, der døde om bord på skibet – og som tidligere var dømt for brandstiftelse – var den, der satte ild til skibet. Men sagen blev henlagt og aldrig opklaret.

Overlevende: Den værste kriminalsag i dansk historie
Mike Axdal overlevede branden, men mistede sin far og sin bror på skibet. Han har kæmpet for at få sagen taget op igen, og han peger på, at en uafhængig brandteknisk undersøgelse har afsløret, at den mistænkte dansker ikke kunne være brandstifteren. Han døde nemlig under den anden af de seks brande på skibet.

Mike Axdal stiller spørgsmålet, om der i virkeligheden var tale om et svindelnummer, hvor brandene blev påsat for at få udbetalt forsikringspenge:

»Det er den værste kriminalsag i dansk historie«.

LÆS ARTIKEL

De radikales retsordfører, Lone Dybkjær, vil vente til efter forespørgselsdebatten med at tage stilling til en kommission, men hun mener, at det vigtigste er, »om man kan tænke sig, at der virkelig er en person, der med vilje for at tjene nogle penge vil sætte ild til et skib, hvor der er masser af mennesker om bord«.

Frank Poulsen var retspræsident i Sø- og Handelsretten, da sagen blev behandlet i retten i begyndelsen af 1990’erne.

»Vi fik at vide, at Henrik Johansen var ejer, og så beskæftigede vi os ikke mere med det«, siger Frank Poulsen, der har forståelse for de pårørendes ønske om at få afklaret sagen: »Det er bestemt ikke udelukket, at en undersøgelse ville kunne bringe mere frem. Men det er politikernes opgave at tage stilling til«.

Justitsminister Lars Barfoed har ikke ønsket at udtale sig.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce