0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skibskatastrofe tæt på undersøgelse

Politikere vil have undersøgt branden på 'Scandinavian Star' i 1990.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
KRAGH ERIK
Foto: KRAGH ERIK

færgebrand. 159 mennesker døde, da 'Scandinavian Star' i 1990 brød i brand på åbent hav. Billedet er fra brandslukningen, efter at skibet var slæbt til Lysekil i Sverige.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et politisk flertal uden om regeringen er tæt på at foreslå en kommissionsundersøgelse af den påsatte brand på skibet ’Scandinavian Star’, der for 20 år siden kostede 159 mennesker livet.

Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten støtter nedsættelsen af en kommission, der skal undersøge den største kriminalgåde i nyere skandinavisk historie, mens socialdemokraterne og de radikale overvejer sagen.

LÆS ARTIKEL

Justitsminister Lars Barfoed (K) har derimod afvist kravet om en ny undersøgelse og indkaldt retsordførerne fra Folketingets partier til et møde om sagen, inden der 15. april er forespørgselsdebat om skibskatastrofen i Folketinget.

SF: Der er noget mystisk ved det her
Men de efterladte har krav på en undersøgelse, mener SF’s retsordfører, Karina Lorentzen Dehnhardt:

»Der er noget mystisk ved det her. Der blev påsat flere brande efter, at ham, som man egentlig regnede med skulle have påsat den, var død. Og der er flere ting omkring ejerforholdet, som ikke er ordentligt belyst«, siger hun.

Norsk dommer har bedt om undersøgelse
Både eksperter og en norsk dommer har bedt Folketingets partier om at iværksætte en undersøgelse, fordi der er kommet mange nye oplysninger frem.

Den norske dommer Johan Berg behandlede i 2005 et civilt søgsmål om sagen ved Oslo Tingsret, og der kom det frem, at det var et amerikansk selskab, SeaEscape, der ejede skibet på tidspunktet for branden – og ikke den danske forretningsmand Henrik Johansen. Det var også det amerikanske selskab, der fik udbetalt forsikringssummen.

»Så bliver mit spørgsmål: Hvem er det egentlig, som er ejer? Der er grund til at stille spørgsmålet, om de ansvarlige er blevet stillet til ansvar«, siger Johan Berg.

På et tidligt tidspunkt havde norsk politi en teori om, at en dansk passager, der døde om bord på skibet – og som tidligere var dømt for brandstiftelse – var den, der satte ild til skibet. Men sagen blev henlagt og aldrig opklaret.

Overlevende: Den værste kriminalsag i dansk historie
Mike Axdal overlevede branden, men mistede sin far og sin bror på skibet. Han har kæmpet for at få sagen taget op igen, og han peger på, at en uafhængig brandteknisk undersøgelse har afsløret, at den mistænkte dansker ikke kunne være brandstifteren. Han døde nemlig under den anden af de seks brande på skibet.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere