Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: LEHMANN MARTIN
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Frank Jensen vil have metro til Malmø

Indtægter fra Øresundsbroen skal finansiere ny metro, siger Malmø-borgmester.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tag metroen til Sverige.

Det foreslår overborgmester Frank Jensen (S), der sammen med Malmøs borgmester Ilmar Reepalu nu anbefaler en direkte metroforbindelse mellem København og Malmø.

»En metrotunnel mellem Københavns centrum og Malmø centrum vil øge integrationen i regionen endnu mere. Vi ønsker en øget vækst i regionen, og vi mener, at en metro mellem København og Malmø vil være en rigtig god måde at styrke regionen på«, siger Københavns overborgmester til politiken.dk.

Han vil nu have en undersøgelse af, hvad det i givet fald vil koste at forlænge de københavnske metrotogskinner til Malmø.

Flere passagerer hopper på metroen

Reepalu foreslår, at tunellen skulle gå fra Malmøs Posthusplads under sundet og komme op i Københavns Nordhavn og tilsluttes metroen ved Østerport i København. Alternativt kan den 'lande' på Rådhuspladsen eller ved Kongens Nytorv, fremgår det af de to borgmestres planer.

Han oplyser, at han sammen med sin kollega fra danskersiden af Øresund har diskuteret den finansiering, de tekniske konstruktioner og arbejdsmetoder, der skal være på plads for at få bygget den lange metrostrækning.

Metroring styrer mod problemer

Reepalu anslår over for svensk presse, at prisen på den nye metrostrækning vil blive på ni milliarder kroner. Pengene skal ifølge den svenske borgmester hentes fra indtægterne på trafikken over Øresundsforbindelsen.

»Broen vil være betalt tidligere end beregnet. Jeg regner med, at det overskud, der så opstår, vil kunne bekoste en ny metrotunnel og samtidig sænke priserne for at køre over broen«, mener han ifølge den svenske avis Expressen.

Metroen kåret som verdens bedste

De to politikere håber, at metroen - hvis den bliver til noget - vil kunne være en fordel for de havnearealer, der nu skal indlemmes i byerne, nemlig Nordhavnen i København og Malmøs Nyhavn.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden