0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dobbelte IC4-tog må kun køre nær værkstedet

DSB forsøger nu at køre med sammenkoblede IC4-tog, men det sker med alleryderste forsigtighed.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING

IC4. DSB er gået i gang med at afprøve sammenkoblede IC4-tog i passagerkørselen. Arkivfoto.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et par IC4-tog har nu prøvet at køre med passagerer, mens de er sammenkoblede.

Togene kørte fra Århus til Kolding og retur og skete ifølge Ingeniørens netavis efter, at Trafikstyrelsen har tilladt sammenkoblet drift med to togsæt ad gangen.

De første ture med kunder foregik i 2008, men DSB har endnu ikke kunnet køre med sammenkoblede IC4-tog og dermed ikke haft mulighed for at erstatte de IC3-vogne, der i dag håndterer landstrafikken i myldretiden.

Torben Kronstam er chef for IC4-projektet og siger til Ingeniøren, at DSB for en sikkerheds skyld ikke lod de sammenkoblede tog køre alt for langt væk.

»Vi vil gerne gå forsigtigt frem og i første omgang have toget i drift relativt tæt på værkstedet i Århus«, siger han.

I de kommende måneder vil der være en ugentlig afgang mellem Århus og Kolding med sammenkoblede IC4-tog.

Ifølge ing.dk bliver IC4-togene først for alvor brugbare for landsdelstrafikken, når DSB kan køre med tre sammenkoblede togsæt ad gangen.

LÆS

De udskældte tog leveres af den italienske fabrikant Ansaldobreda, der har haft store vanskeligheder ved at overholde leveringsfristerne.

Det første tog, der blev afleveret, havde op mod 1.800 fejl, men efterhånden har firmaet fået styr på produktionen. Ifølge DSB var der blot 183 fejl på det senest leverede tog.

Ansaldobreda skal levere i alt 83 IC4-tog til DSB. Firmaet fik ordren til en værdi af fem milliarder kroner i december 2000.

Ifølge de oprindelige planer skulle det sidste tog i ordren være i drift ved køreplanskiftet 2005/2006. Men først i sommeren 2007 begynder DSB at prøvekøre togene med passagerer på strækningen mellem Århus og Lindholm ved Aalborg.

SE POLITIKEN.TVDSB kompenseret med 2,25 mia. kr. for IC4

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce