Den britiske transportminister på sin tohjulede rundtur i den danske cykeltrafik.
Foto: FINN FRANDSEN

Den britiske transportminister på sin tohjulede rundtur i den danske cykeltrafik.

Danmark

København er storeksportør af cyklisme

Gæsterne står i kø i det særlige kontor på Københavns Rådhus, der 'sælger' cyklismen. Vores cykelpolitik er et eksporthit.

Danmark

Det kan være noget af en udfordring for en turist at cykle i Københavns myldretidstrafik.

Men Andrew Adonis klarede det fint.

Han er transportminister i Storbritannien og har netop fået et lynkursus i at begå sig på byens cykelstier.

Byplanlæggere, ledende embedsmænd og politikere flokkes om København for at se, hvordan det er lykkedes danskerne at få øget cykeltrafikken i deres hovedstad. Senest tog det britiske regeringsmedlem turen ud på danskernes cykelsti.

LÆS Britisk regering vil sætte gang i cyklerne

Og Andrew Adonis er begejstret. Ministersmilet var bredt, da Københavns Kommunes ledende cykeltrafik-'sælgere' viste ham rundt i hjulsporet på de cykelivrige indbyggere.

»Jeg er imponeret. I har mange ideer, der hjælper«, siger ministeren.

»Vi har meget at lære«, erkender han samtidigt.

Flere og flere cykler i London
Briterne har svært ved at stige på cyklen, men antallet af cyklister er nu ved at stige. Især i London, hvor overborgmester Boris Johnson inden længe åbner byens første cykel highways - særlige cykelruter, der skal gøre det attraktivt at vælge den tohjulede.

Men det er en udfordring at få skabt plads til cykelstier og cykelstativer i de tætpakkede gader og veje i det indre London.

Vil lære af de danske cykeltiltag
Her kan englænderne bruge nogle af ideerne fra den anden side af Vesterhavet bruges som inspiration, når cyklismen skal fremmes.

»Vi har mange smalle gader - det er en større udfordring. Men vi kan forbedre forholdene«, konstaterer transportministeren efter sin tur rundt i byen.

ARTIKELCyklisme giver samfundet overskud

Cykling bliver stadigt mere interessant for storbyer, fordi transportformen kan modvirke trængsel på vejene, øger sundheden hos cyklisterne og koster uendeligt lidt i offentlige udgifter sammenlignet med andre transportformer.

Minister så danske cykelløsninger
Andres Adonis er begejstret for de mange upåagtede detaljer, som tilsammen er med til at få københavnerne til at vælge cyklen som foretrukket transportmiddel. Hveranden af byens indbyggere tager cyklen til arbejdet eller studiet.

LÆSKøbenhavn er verdens bedste cykelby

Han fremhæver brede cykelstier, broen over Åboulevarden og de lyssignaler, der for eksempel giver cyklisterne grønt lys før bilerne.

»Hele det sæt af løsninger, I har, kan få folk til at cykle«, vurderer han.

Sammen med den britiske ambassadør Nick Archer og sin sekretær tog Andrew Adonis turen fra cykeltælleren ved Dronning Louises Bro og op gennem Nørrebrogade.

Cykelklokker ringer under ministertur
Det var en tur, der gav han et kendskab til de danske cykelklokker, når delegationen og dens københavnske værter ikke var kvikke nok til bydelens tætte cykeltrafik.

Hver dag cykler over 30.000 mennesker ad Nørrebrogade, som derfor er udstyret med en grøn bølge, så lyssignalerne er tilpasset cyklisternes fart. Holder de de 20 km/t kan de køre gennem bydelen uden at skulle standse op.

Cykler og kollektiv trafik en god kombination
Han så den grønne cykelrute sno sig gennem Nørrebroparken, prøvede cykel- og fodgængerbroen Åbuen over Åboulevardens bilhav og så cykelstativerne ved Forums metrostation.

Netop tanken om at sikre pladser ved jernbanestationer og undergrundstog er et af tiltag, der har vist sig at være en succes i Danmark, hvor mange cykler til toget.

»Kombinationen af tog og cykel er svær at slå«, finder Andreas Røhl, der er leder af kommunens cykelsekretariat. Sammen med trafikchef Niels Tørsløv gelejdede han de britiske gæster gennem byens cykeltrafik.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Togvogne med cykelstativer vækker opsigt
Ministerens landsmand, ambassadør Archer, fortalte begejstret gæsten om S-togenes vogne med cykelstativer til de rejsende.

Andrew Adonis erklærede sig interesseret i at importere ideerne om at lave gode cykelparkeringsmuligheder ved togstationerne.

SECykling giver København positiv omtale

»Vi vil gerne også gøre det let for brugerne at færdiggøre deres rejse på cykel«, erklærede han.

'Turist' var tryg i trafikken

Han rundede Hovedbanegårdens cykelparkeringspladser, Vesterbrogade og Rådhuspladsen, inden hans cykeltogt gennem København var tilendebragt.

Adonis' kommentar efter sit ridt gennem den københavnske myldretidstrafik gav måske det bedste skudsmål, bytrafik kan få fra et menneske, der er vant til at færdes i London: »Jeg følte mig sikker«.

Om et par dage lander den næste cyklisme-gæst i København, når Moskvas kommunaldirektør skal se på dansk cykelpolitik.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden