Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Fortid. Bolle-Å'et døde med stemmerne 17-10, da der var afstemning i byrådssalen i Århus i onsdags.
Foto: Jens Dresling/Arkiv

Fortid. Bolle-Å'et døde med stemmerne 17-10, da der var afstemning i byrådssalen i Århus i onsdags.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bolle-å skal lide en langsom død i Århus

Brevpapir og logoer ændres ikke med det samme, når Århus ændrer navn til Aarhus.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hverken vejfolk ved kommunen eller ansatte ved for eksempel Århus Brandvæsen bliver forsynet med nyt arbejdstøj med nyt logo, når Århus fjerner bolle-å'et og skifter til Aarhus 1. januar.

Kommunen har nemlig slet ikke afsat midler til en her-og-nu udskiftning af alt fra brevpapir til skiltning på kommunale biler og ejendomme med den nye stavemåde.

LÆS OGSÅ

»Som udgangspunkt skal bynavnet de relevante steder udskiftes under den eksisterende økonomiske ramme«, oplyser kommunikationschef Lisbeth Katborg Bjerre.

Vejskilte og alt andet bliver udskiftet løbende og efter behov. Derfor går der adskillige år, før Århus bliver til Aarhus.

Stort flertal vragede bolle-å
Et flertal på 17 mod 10 i byrådet i Århus besluttede onsdag, at byen skal tilbage til sit navn, som det var stavet frem til 1948, nemlig Aarhus.

Det har stor betydning for byens tilstedeværelse på internettet, hvor Å'et ikke kan bruges, lyder argumentet.

Fra 1. januar får kommunen lov til at bruge portalen aarhus.dk, som hidtil har været drevet af Jyllands-Posten og TV2 Østjylland gennem selskabet Portal Danmark A/S

Lille brandingpulje kan bruges

Hvis der på særlige områder viser sig et særligt behov for straks at få skiftet fra Århus til Aarhus, så har kommunen en særlig event- og brandingpulje, hvor der kan søges midler. Men i puljen er der kun fem millioner kroner årligt.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden