Klar til VM? Få daglige opdateringer fra den danske lejrLæs mere

SNERYDNING. Saltfirma advarer om, at myndighederne risikerer at blive ramt af mangel på salt. Lagrene er helt i bund.
Foto: THOMAS BORBERG (Arkiv)

SNERYDNING. Saltfirma advarer om, at myndighederne risikerer at blive ramt af mangel på salt. Lagrene er helt i bund.

Danmark

Vejsaltet er allerede ved at slippe op

Hele Europa vil have vejsalt. Der er bare ikke nok. Leverandør frygter mangel på vejsalt.

Danmark

»Situationen er dybt kritisk. Vi troede, at det var slemt sidste vinter. Men det er værre nu.«

Det mener Per Nygaard, der er chef i et af Danmarks store vejsalt-firmaer, Brøste.

Virksomheden har svært ved at skaffe salt til de mange kommuner, der i øjeblikket kæmper for at holde vejnettet isfrit.

Tidlig vinter tømmer saltlagre
Sidste vinter gav den hårde vinter en omfattende mangel på vejsalt i store dele af Europa. Men dengang kom vinteren sent - og lettede, da saltsituationen var ved at blive kritisk.

I år er vinteren kommet væsentligt tidligere - og allerede nu er saltlagrene ved at være tomme. Forsyninger? De er en-to uger om at nå frem, oplyser Brøste-chefen.

Virksomheden forsøger at holde kunderne - heriblandt mange store kommuner - 'kørende', så de ikke løber tør for vejsalt.

»Vi kører alle kunder ned til et absolut minimum«, forklarer Per Nygaard. Kommunerne får kun lige leveret salt nok til driften, men ikke til lager. Dermed håber Brøste at have nok til alle kunderne.

Men det er en stakket frist: »Nu er vi ved at være der, hvor det ikke kan lade sig gøre«, erkender han.

Hele Europa har råbt og skreget på salt siden maj

Hård vinter gav massiv salt-efterspørgsel »Grunden, til at vi får det slip, er, at hele Europa har råbt og skreget på salt siden maj. Vi har ikke kunnet komme igennem. Alle er helt oppe at køre«, fortæller Per Nygaard.

Saltleverandører som Brøste har forsøgt at forberede sig ved at opbygge væsentligt større lagre end sidste år.

»Men når det sner så meget, kan vi ikke følge med«.

Briterne synder med saltet
Den danske saltchef peger på, at vinteren ikke alene holder Danmark i sit greb. Også tyskerne og briterne er fanget i kulden.

»Storbritannien er den store synder. De bruger for meget«, oplyser Per Nygaard.

Det begrunder han med landets vejnet, hvor for eksempel landevejene er smalle og dårlige. Det betyder, at der efter hans opfattelse blot skal ligge lidt sne i vejkanten, før de begynder at bruge vejsalt.

»De hælder salt på med den helt store skovl. Deres efterspørgsel er enormt stor«, forklarer Brøste-chefen.

Københavns kommune frygter mangel

Saltkrisen mærkes blandt andet i Københavns Kommune, hvor vejmyndighederne forudser problemer med at bekæmpe isdækket på vejene.

»Hvis det fortsætter, vil jeg ikke afvise, at vi kommer til at stå i en situation, hvor vi ikke kan få vejsalt«, siger Kim Sørensen, der står i spidsen for Københavns Kommunes vintertjeneste.

»Vi kan fornemme på vore leverandører, at de ikke er så hurtige med at komme med bestillingerne som for 14 dage siden«, forklarer han.

Sidste år var hovedstaden meget tæt på at løbe fuldstændigt tør for vejsalt.

»Da det var allermest kritisk, holdt vinteren op«, siger vintertjenestens leder.

LÆS

Ifølge Brøste er et skib med nye saltforsyninger nu på vej til Danmark, men det kan være en uge eller to om turen.

Derefter skulle forsyningerne blive regelmæssige, så fartøjerne kommer med salt fra Tyskland og middelhavsområdet tidsnok til at sikre stabile leverancer.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce