Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Beredskab. København har brug for mange flere traktorer, hvis sneen skal ryddes lige så godt som på Frederiksberg.
Foto: THOMAS BORBERG

Beredskab. København har brug for mange flere traktorer, hvis sneen skal ryddes lige så godt som på Frederiksberg.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

København indrømmer: Frederiksberg er bedre til at rydde sne

Efter massiv kritik erkender Københavns Kommune, at snerydningen har ligget langt under Frederiksberg.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det hjælper ikke at have nogle fine mål på papiret, hvis de ikke holder i virkeligheden

Spejlglatte cykelstier, fastkørte snebunker og en masse frustrerede københavnere.

Cyklister, bilister og fodgængere i København har i bogstaveligste forstand været på glatis denne vinter, og nu erkender Københavns Kommune, at kvaliteten af snerydningen i København har ligget langt under nabokommunen Frederiksberg.

I en redegørelse til politikerne i teknik- og miljøudvalget lægger kommuenens embedsmænd kortene på bordet:

De peger blandt andet på, at Frederiksberg Kommune har 10 traktorer til at rydde 50 kilometer cykelsti, mens Københavns Kommune har 22 traktorer til at rydde 545 kilometer cykelsti.

Vejsaltet slap op Det betyder, at hver traktor på Frederiksberg skal rydde 5 kilometer cykelsti, mens hver traktor i Københavns kal rydde 25 kilometer cykelsti.

»Den markante forskel på rutelængder og det forhold, at Frederiksberg Kommune konsekvent snerydder cykelstierne to gange medfører naturligvis en tilsvarende forskel i serviceniveauet på cykelstierne kommunerne imellem«, skriver embedsmændene i redegørelsen.

Det samme gør sig gældende på vejene, og desuden peger forvaltningen på, at Københavns Kommune allerede før nytåret løb tør for vejsalt.

Derfor kunne borgerne 6. januar, hvor det sneede kraftigt, opleve den bizarre situation, at asfalten på Frederiksberg var sort og snefri, mens bilister og cyklister på den anden side af kommunegrænsen skøjtede rundt.

Det skyldtes ifølge forvaltningen, at snerydningskøretøjerne sad fast i trafikkøerne under det kraftige snefald, hvilket betød, at sneen blev kørt fast og umulig at rydde på effektiv vis.

»Såfremt Vintertjenesten, ligesom Frederiksberg Kommune, havde haft det nødvendige vejsalt, ville en saltning før snefaldet og efter snerydningen have afbødet konsekvenserne for snerydningens kvalitet, som de store trafikale problemer medførte«, hedder det i redegørelsen.

Virkeligheden anderledes end på papir

Det er de konservatives Jakob Næsager, der har rejst sagen i udvalget.

Han undrer sig over, at der er så stor forskel på snerydningen i de to kommuner.

»Jeg er da glad for, at vi har det samme ambitionsniveau som på Frederiksberg, men jeg er ked af, at man ikke kan se det i gadebilledet. Det hjælper ikke at have nogle fine mål på papiret, hvis de ikke holder i virkeligheden«, siger Jakob Næsager.

På det kommende møde i kommunens teknik- og miljøudvalg, hvor vinterberedskabet skal drøftes, vil han blandt andet foreslå, at der iværksættes en undersøgelse blandt københavnerne.

»Det vil være relevant at inddrage borgerne og høre om deres erfaringer - eksempelvis via en brugertilfredshedsundersøgelse«, siger Jakob Næsager.

LÆS OGSÅ

Han er derimod ikke tilhænger af at etablere et stort saltlager, så kommunen ikke længere er afhængig af eksterne leverandører.

»Det vil være alt for dyrt at have liggende. I stedet skal vi have nogle klare aftaler med leverandørerne, så vi er sikre på lynhurtigt at få vejsalt, når det er nødvendigt«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden