Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: SCHNOOR SØREN
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rabatskilte forsvinder fra butiksdøren

Men overraskende mange bruger skiltet til at spørge om mere rabat i butikken.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når du går ind ad en butiksdør vil det ofte stå en tekst a la »her gives organiseret rabat«.

Teksten dækker over, at butikken giver rabat til særlige kundegrupper. Det kan være medlemmer af FDM, Forbrugsforening, skolelærerne eller en helt fjerde gruppe.

Ifølge markedsføringsloven skal butikkerne skilte med mulighederne for rabatten, men nu vil regeringen fjerne bestemmelsen, med den begrundelse, at det er besværligt for butikkerne og alligevel ikke betyder så meget, skriver DR Nyheder.

LÆS ARTIKEL

Men informationen har betydning for overraskende mange forbrugere, viser en undersøgelse fra Forbrugerrådet.

Tæt på to ud af tre forbrugere har således lagt mærke til, at nogle butikker skilter med en rabatmulighed. Og ca. 28 % af disse forbrugere efterspørger faktisk mulighederne for at opnå organiseret rabat i butikken, mens der er langt færre, der spørger til det, hvis de ikke har bemærket nogen skiltning.

Skilt øger ønske om rabat
»Hvis forbrugeren ikke kan se, at forretningen giver mulighed for rabat, efterspørger man den jo af gode grunde heller ikke. Omvendt øger skiltningen forbrugernes ønske om at blive medlem af en forening, en klub eller lignende, så man kan få rabatten. Så undersøgelsen viser, at skiltningen er vigtig for forbrugerne, siger Camilla Hersom, formand for Forbrugerrådet.

Derfor undrer det Forbrugerrådet, at regeringen vil fjerne det lille lovpligtige skilt.

»Vi har derfor brug for al den priskonkurrence vi kan få. At fjerne oplysninger om, at man kan opnå lavere priser, er derfor et skridt i den forkerte retning. Vi har brug for mere prisgennemsigtighed i Danmark, ikke mindre, siger Camilla Hersom.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden