Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Frontløber. Det er stadig planen, at alle IC4-togene skal afleveres til DSB i 3. kvartal næste år.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Frontløber. Det er stadig planen, at alle IC4-togene skal afleveres til DSB i 3. kvartal næste år.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

IC4-tog kommer hurtigere på skinnerne

Når DSB vil have flere IC4-tog klargjort hos virksomheden Bombardier i Randers, skabes der omkring 25 nye job.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For at få flest mulige IC4-tog hurtigt på skinner har DSB lavet en aftale med virksomheden Bombardier Danmark om, at togene skal klargøres i Randers.

De kommende fem år vil DSB leje sig ind i to værkstedshaller i Randers. Aftalen betyder, at der skabes 20-25 nye arbejdspladser i byen, oplyser DSB.

I første omgang skal DSB bruge værkstedskapaciteten til at opgradere de 14 først leverede IC4-tog.

Det var ellers oprindeligt meningen, at disse tog skulle have været sendt retur til Italien for at blive opgraderet til samme standard som de serieproducerede IC4-tog, som DSB har modtaget fra Italien siden april sidste år.

Arbejdet kommer til at foregå i de kommende 18 måneder, og samtidig skal DSB benytte værkstedsfaciliteterne i Randers til at færdiggøre resten af IC4-flåden - de serieproducerede tog, som leveres fra AnsaldoBreda i Italien.

Direktør Frank Olesen fra DSB Fjern- og Regionaltog er glad for, at klargøringen af togene i Randers skaber nye arbejdspladser.

- Der er flere fordele ved denne aftale. Vi behøver for det første ikke at

transportere togene til og fra Italien, og for det andet giver det os en større

frihed, og vi bliver mere fleksible til at bestemme, hvornår vi foretager opgraderingerne, siger Frank Olesen.

Aftalen betyder også, at DSB får flere tog til rådighed for test og prøvekørsler, og der bliver sat yderligere fart på udviklingen af den nye togcomputer og forsøg med at koble tre og fire tog sammen.

De 14 IC4-tog blev leveret til DSB i en foreløbig og meget fejlbehæftet udgave

i perioden 2007-2009.

IC4-togene er hidtil blevet klargjort i Aarhus, men her er værkstedsfaciliteten begrænset.

Ved forliget i maj 2009 aftalte DSB og den italienske togproducent, at

AnsaldoBreda skulle levere de resterende IC4-togsæt som serieproducerede

tog, hvorefter DSB selv skulle klargøre togene i Danmark.

Det er fortsat planen, at alle IC4- og IC2-tog er leveret til DSB i 3. kvartal

2012.

ritzau

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden