Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Topchef. Henrik Hassenkam. Privatfoto

Topchef. Henrik Hassenkam. Privatfoto

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nekrolog: Han stod bag IC4-tog og Storebæltsbroen

Henrik Hassenkam var både med til at købe IC4-tog og til at åbne Storebæltsforbindelsen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Med administrerende direktør Henrik Hassenkams død har den danske centraladministration mistet en af sine klare profiler gennem mere end 30 år.

Henrik Hassenkam afsluttede sin karriere for fem år siden, da han lod sig pensionere fra stillingen som topchef i Banedanmark. Undervejs nåede han at få indflydelse på både danskernes trafikvaner, deres pensioner og deres beskæftigelse.

Henrik Hassenkam blev født i København, var student fra Vestre Borgerdyd, premierløjtnant af reserven og i 1968 cand.polit. fra Københavns Universitet. Syv år senere kunne han også kalde sig lic. merc. fra Handelshøjskolen i København.

Efter en tid som amanuensis ved Handelshøjskolen brød Henrik Hassenkam op og blev udsendt af Danida som planlægningsmedarbejder i Finansministeriet i Kenya.

Tre år senere kunne man møde ham i Budgetministeriet i København, hvor han nu tog fat på sin smukke, danske embedsmandskarriere, før han i 1981 kom til Arbejdsministeriet – først som planlægningschef, siden – fra 1983 og de følgende 11 år – som departementschef, udnævnt af daværende arbejdsminister Grethe Fenger Møller (K).

En udsat post Henrik Hassenkam blev for alvor ’et kendt ansigt’ i den danske offentlighed, da han fra 1994 og indtil 2002 var administrerende direktør for DSB – der også dengang var en plaget – og hyppigt kritiseret – institution. Og Henrik Hassenkam havde stamina nok til at stå kritikken igennem. Han skabte overskud i DSB gennem færre ansatte og flere rejsende, hvilket naturligvis gjorde indtryk. Han var med, da Storebæltsforbindelsen blev åbnet, og det var ligeledes Hassenkam, der underskrev den senere så forkætrede kontrakt med AnsaldaBreda-koncernen om levering af de italienske IC4-tog. Men da trafikminister Flemming Hansen (K) underkendte et DSB-tilbud på seks nordvestjyske togstrækninger til fordel for et dobbelt så kostbart tilbud fra Arriva-koncernen, forlod Henrik Hassenkam sin post i protest.

... og en mere

Han vendte nu tilbage til Finansministeriet i rollen som kommitteret, før han 2005-06 var administrerende direktør for Banedanmark – endnu et plaget togforetagende med mange forsinkelser på baggrund af de hede somre og iskolde vintre, som togskinnerne ikke bryder sig om. Henrik Hassenkam bestred en lang række tillidsposter i faglige kommissioner, udvalg og bestyrelser – herunder Arbejdsmarkedspensionsudvalget (’Hassenkam-udvalget’) fra 1988, Lavindkomstkommissionen, Socialforskningsrådet, Jernbanemuseet, Storebæltsforbindelsen, Jernbanerådet, Fiskeribanken og Hans Knudsen Instituttet. Henrik Hassenkam blev 70 år.



Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden