Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Studehandel. Per Gullestrups rederi, Clipper Group, forhandlede 71 dage med somaliske pirater, da skibet 'CEC Future' blev kapret i 2008.

Studehandel. Per Gullestrups rederi, Clipper Group, forhandlede 71 dage med somaliske pirater, da skibet 'CEC Future' blev kapret i 2008.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Reder efter kapring: Han sagde 'Goddag, mit navn er Mr. Ali, jeg vil have 7 mio. dollar'

Per Gullestrup pruttede 71 dage om prisen på sine 13 besætningsmedlemmer.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

At forhandle med somaliske pirater kan være en aldeles langtrukken affære.

Det ved direktør i rederiet Clipper Group, Per Gullestrup, alt om. Da et af rederiets skibe, 'CEC Future' blev kapret i 2008, gik der 71 dage med heftige forhandlinger, før besætningen blev sluppet fri.

»Piraterne følger et bestemt adfærdsmønster. De har ikke for vane at slå gidsler ihjel, for så kan de ikke få deres løsesummer. Til gengæld bruger de tiden som pressionsmiddel for at få så mange penge som muligt«, fortæller Per Gullestrup.

Ingen til at holde piraterne i ørerne

12. januar blev det danske fragtskib 'Leopard' kapret i Adenbugten ud for Oman. Af ukendte årsager valgte piraterne at lade skibet ligge og sejle de seks besætningsmedlemmer væk i deres egen båd.

Da 'CEC Futures' 13 besætningsmedlemmer blev taget til fange af sørøvere ud for Somalias kyst, gjorde piraterne det, de oftest gør: De sejlede skibet mod en af de såkaldte 'safe havens', piratsikre havnebyer i den sydlige del af landet.

»Der er hverken kystvagter eller politi til at holde dem i ørerne, så de kan frit have skibene med gidsler liggende ud for byerne og så sejle mad og materiel frem og tilbage«, fortæller Per Gullestrup.

»Når skibet ligger sikkert, kontakter de rederiet. Hos os var den en mand, der ringede og sagde 'Goddag, mit navn er mr. Ali, jeg vil have 7 millioner dollar'. Så begyndte vi en forhandling«.

Pruttet ned til 8,7 millioner kroner
Per Gullestrup kalder forløbet for en »helt gammeldags studehandel«, hvor parterne konstant prøvede at byde hinanden op og ned over satellit- og mobiltelefon mellem Danmark og Somalia.

Imens sad de 13 besætningsmedlemmer på skibet og ventede.

»De havde det så godt, som de kunne have det under omstændighederne, og vi vidste, at somalierne hverken tævede eller sultede dem. Men det siger sig selv, at når man sidder så længe med en omgang banditter, der har AK 47-ere i hænderne og tygger sig skæve på kath-blade dagen lang, så er ikke godt for det mentale helbred«, siger Per Gullestrup.

Da besætningsmedlemmerne blev givet fri, var Mr. Ali blevet pruttet ned til en løsesum på 1,7 millioner dollars, dengang svarende til 8,7 millioner kroner. Pengene blev kastet i vandet med en faldskærm.

Sender tanker til 'Leopards' besætning
»Vi sendte et lille propelfly ind med en lille container med løsesummen til piraterne. Det var den hurtigste og nemmeste måde at få afleveret løsesummen på«, siger Per Gullestrup, der efterfølgende sørgede for omfattende psykologhjælp til de berørte.

Han tænker meget på de fire fllippinere og to danskere, der formentlig sidder et ukendt sted i Adenbugten og venter på, at piraterne giver dem fri.

»Det er ikke nogen spøg det her. Vores tanker går til gidslerne og deres pårørende. Selv om det er benhård forretning, og vi ved, at de bliver sluppet fri igen, er det en frygtelig uvished, de er i«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden