Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Alarmfejl på hospitaler koster liv

Patienter med hjertestop er ilde stedt, når alarmsystemet på sygehuse svigter.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I Region Hovedstaden har det kostet menneskeliv, at alarmsystemet ofte svigter, når en patient får hjertestop.

Det viser en intern rapport fra Region Hovedstaden, som DR Nyheder har gennemgået.

Rapporten blev bestilt i 2010 netop på grund af alvorlige svigt i det kommunikationsudstyr, der skal tilkalde personale, når patienter på sygehuse blandt andet får hjertestop.

Tre episoder hvor patienten døde Rapporten beskriver tre episoder, hvor patienten døde efter alarmsvigt - i et af tilfældende står der: » at patienten ikke overlevede, og rapportøren angiver den forsinkede behandling som årsag«.

Rapporten beskriver 138 hændelser fra 2007-2010 - heraf har fem procent - altså seks patienter - oplevet 'katastrofal' eller 'betydelig' skade på grund af den forsinkede assistance, som det hedder i rapporten.

I rapporten står der også, at problemer med telefonsystemer kan true patientsikkerheden, og det kan ikke udelukkes, at utilsigtede hændelser omkring telefonsystemer har medvirket til patientskade - herunder alvorlige skader.

Der er noget galt med teknikkken

På Hvidovre Hospital oplever man ved hver femte alarm, at der er noget galt med teknikken. Enten virker en personsøger ikke, eller også strejker alarmtelefonen.

Sygehusdirektør i Hvidovre, Torben Mogensen, mener dog ikke, at de svigtende alarmer har kostet menneskeliv på hans hospital.

»Jeg er ked af det, hvis nogle ikke får den optimale behandling, hvilket jeg må erkende er sket i nogle situationer. Men vi arbejder på - og vi har gjort det hele tiden - at gøre det bedre«, siger han.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden