Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klamt. Et billede af en tilstoppet hovedpulsåre kan få unge rygere til at overveje deres situation, viser evaluering af kampagnen.
Foto: Kampagnebillede

Klamt. Et billede af en tilstoppet hovedpulsåre kan få unge rygere til at overveje deres situation, viser evaluering af kampagnen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ækle reklamefilm skræmmer rygere

Rekordhøjt antal rygere søgte hjælp, da kampagne viste, hvad røgen gør ved dem. Nu vil sundhedsminsteren satse på at få unge rygere til at stoppe.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Reklamefilm med rygeres ødelagte lunger, tilstoppede pulsårer og blodpropper i hjernen fik i stor stil danskerne til at forsøge at kvitte smøgerne, da filmene blev vist i fjernsynet for omkring et år siden.

Samtidig faldt andelen af daglige rygere dobbelt så meget som ventet i perioden efter kampagnen.

Det viser en evaluering, rådgivningsfirmaet Cowi har lavet af Sundhedsstyrelsens kampagne ’Hver eneste cigaret skader dig’.

Lidt konservativ hovedregning viser, at 10.000 ekstra er holdt op med at ryge



Hos Kræftens Bekæmpelse ærgrer forebyggelseschef Hans Storm sig over, at der skulle gå 12 år, fra kampagnen med succes blev gennemført i Australien, til Danmark turde at kopiere de tv-film, som kritikere har kaldt en skræmmekampagne uden effekt.

Film påvirkede unge Efter at have læst evalueringen vurderer Hans Storm, at den danske kampagne har æren for tusindvis af rygestop. »Lidt konservativ hovedregning viser, at 10.000 ekstra er holdt op med at ryge. Det betyder, at 10.000 mennesker får chancen for et bedre og længere liv uden sygdomme fra tobakken. Jeg har svært ved at se, at det kan skyldes andet end den nye kampagne«, siger forebyggelseschefen, der ikke tøver med at kalde den »en stor succes«. Han bider især mærke i, at de fem tv-film gjorde indtryk på unge, storrygere, mænd og kortuddannede. »Dermed fik kampagnen fat i præcis de befolkningsgrupper, som tidligere kampagner ikke gjorde indtryk på«, siger Hans Storm.

LÆS ARTIKEL

Mens reklamefilmene rullede over skærmen i efteråret og vinteren for et års tid siden, ringede fire gange så mange rygere som normalt til Stoplinien og fik gode råd til at holde op, viser evalueringen fra Cowi.

Rygerne strømmede også til apotekerne, der gennemførte dobbelt så mange rådgivende samtaler om rygestop som normalt, ligesom salget af medicin mod afhængighed af nikotin steg med 7 procent.

Dertil kommer, at 20 procent flere meldte sig til et egentligt rygestopkursus. Og fra december 2008 til marts 2010 faldt andelen af daglige rygere fra 23 til 21 procent af befolkningen, og det er ifølge Sundhedsministeriet mindst det dobbelte af forventet.

Haarder er tilfreds

Resultaterne af evalueringen vækker da også glæde hos sundhedsminister Bertel Haarder (V), der ellers – efter eget udsagn – er skeptisk over for statslige kampagner, der opdrager borgerne. Men når det gælder rygning, der koster 14.000 liv om året, vil ministeren »gøre en undtagelse«. »Meget tyder på, at kampagnen har haft en effekt. Der er sket et stort og glædeligt fald i antal rygere især blandt unge, og det ansporer mig til at fokusere den kommende kampagne endnu mere på netop de unge«, siger Bertel Haarder.



LÆS ARTIKEL Regeringen vil sammen med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne bruge 6 millioner kroner på at gentage kampagnen næste år, og nu skal der også advarende billeder på cigaretpakkerne. »Tidligere var det smart at ryge, nu er det blevet taberagtigt. Det er den tendens, vi ser slå igennem«, siger Bertel Haarder. Netop de unge er blevet særligt ramt af de ubehagelige tv-billeder af ødelagte lunger og tilstoppede blodårer, vurderer læge og rygeekspert Charlotta Pisinger fra Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed på Glostrup Hospital. »Kampagnen fik i nogle måneder rygerne til at søge mere hjælp, fordi nummeret til Stoplinien hele tiden blev nævnt. Men jeg kan ikke se det dokumenteret i evalueringen, at den fik folk til at holde op med at ryge. At andelen af daglige rygere falder, ser ud til at dække over, at kampagnen har skræmt unge fra at begynde at ryge, og det er meget positivt«, siger hun.







Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden