0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ækle reklamefilm skræmmer rygere

Rekordhøjt antal rygere søgte hjælp, da kampagne viste, hvad røgen gør ved dem. Nu vil sundhedsminsteren satse på at få unge rygere til at stoppe.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kampagnebillede
Foto: Kampagnebillede

Klamt. Et billede af en tilstoppet hovedpulsåre kan få unge rygere til at overveje deres situation, viser evaluering af kampagnen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Reklamefilm med rygeres ødelagte lunger, tilstoppede pulsårer og blodpropper i hjernen fik i stor stil danskerne til at forsøge at kvitte smøgerne, da filmene blev vist i fjernsynet for omkring et år siden.

Samtidig faldt andelen af daglige rygere dobbelt så meget som ventet i perioden efter kampagnen.

Det viser en evaluering, rådgivningsfirmaet Cowi har lavet af Sundhedsstyrelsens kampagne ’Hver eneste cigaret skader dig’.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce