Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Borberg Thomas
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cyklisme giver samfundet overskud

Samfundet tjener penge på danskernes cykelture. Til gengæld koster bilkørselen os dyrt, viser tal fra København.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det kan betale sig at investere i cykeltrafik.

Det viser tal fra Københavns Kommune, der har taget temperaturen på hovedstadens cykeltrafik i sit cykelregnskab for 2008.

Cykeltrafik en overskudsforretning Regnskabet fastslår, at hver cyklet kilometer giver samfundet en nettogevinst på 1,22 kroner.

Til gengæld hæfter samfundet 69 øre i halen for hver kilometer, bilisterne vælger at køre.

Det bygger på beregninger af blandt andet omkostninger til vejvedligehold, sundhedsgevinster ved cykelmotion og forbedret levetid.

Cyklisme med i trafikanalyser
Tallene når kommunen frem til ved at indkorporere effekterne af forbedringerne for cyklister i de regnestykker, der normalt benyttes for at finde ud af de økonomiske konsekvenser af investeringer.

Som eksempel på, at det betaler sig at forbedre forholdende for de selvhjulpne trafikanter, nævner kommunen den nye Bryggebro, der forbinder Islands Brygge og Havnestaden med Fisketorvet og Vesterbro, og ombygningen af det førhen så uheldsplagede kryds Gyldenløvesgade/Søgade.

Ifølge kommunen har de investeringer givet en forrentning, der svarer til eller er bedre end anlægsprojekter som udvidelsen af motorvejen omkring Roskilde.

Beregninger tager ikke cyklismen med
Samtidigt illustrerer tallene ifølge teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam det problem, at Transportministeriets manual for samfundsøkonomiske beregninger ikke skeler til cyklismen, når det skal afgøres, om offentlige investeringer er fornuftige.

»Det er problematisk for en hovedstad med 560.000 cykler og 519.000 indbyggere og hvor 37 procent af alle ankommer til arbejde og uddannelse på cykel«, mener Bondam.

»Nu viser tørre tal tydeligt, at alle de cyklende københavnere også betyder noget på den nationale bundlinje«, tilføjer den radikale borgmester.

Beboerne er glade cykelforholdene
København får da også et positivt skudsmål fra indbyggene, når det gælder forholdene for cyklister. Tilfredsheden er oppe omkring de 90 procent - hvor det i 1996 var lidt over 70 procent.

På den anden side er der modvind i meningsmålingen, når det gælder indretningen af stierne: Der er en betydelig utilfredshed med bredden på cykelstierne og med deres tilstand.

Og så falder der hug for mulighederne for at sætte cyklerne fra sig: Kun omkring en tredjedel af københavnerne er tilfredse med parkeringsmulighederne for jernhestene.

Halvdelen skal op på cyklen

Den danske hovedstad satser på at få halvdelen af dem, der arbejder eller studerer i byen, til at tage cyklen, når vi når frem til 2015.

Tallene viser, at seks procent af de københavnske husstande har ladcykler. Hver femte af dem har anskaffet sig det særdeles praktiske køretøj som erstatning for en bil.

Kommunen vil have tryghedsfornemmelsen på cykelstierne øget: I dag føler 51 procent sig trygge i trafikken. Det tal ønsker kommunen at få hævet til 80 procent i 2015.

Meningsmålingen bygger på telefoninterviews med 1.025 københavnere.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden