De næste tre måneder må biltrafikken finde en anden vej ind eller ud af byen. Nørrebrogade bliver lukket for bilerne fra 1. oktober. (Arkivfoto)
Foto: FINN FRANDSEN

De næste tre måneder må biltrafikken finde en anden vej ind eller ud af byen. Nørrebrogade bliver lukket for bilerne fra 1. oktober. (Arkivfoto)

Danmark

I dag lukker Nørrebrogade

Nørrebrogade lukkes for biltraftik i tre måneder. Teknik- og miljøborgmester i København, Klaus Bondam, håber, lukningen bliver permanent.

Danmark

Fra i dag er Nørrebrogade lukket land for biler på gennemfart.

Lige nu knokler vejarbejdere med at lukke dele af den stærkt befærdede gade som en del af et trafikforsøg. Bliver de tre prøvemåneder en succes, bliver 'gennemkørsel forbudt'-skiltene stående efter nytår.

Forsøget skal gøre livet lettere for de gule busser og de tohjulede trafikanter, som får mere plads at bevæge sig på.

»Det løser gevaldigt op i det stigende problem, vi har i København med trængselsplads. Samtidig vil det gøre det mere sikkert at cykle«, siger teknik- og miljøborgmester i København, Klaus Bondam (R), der håber, forsøgsordningen bliver permanent.

Beslutning tages efter nytår »For at være en succes skal det lykkes at nedbringe den gennemkørende trafik, skabe sikkerhed for cyklister og fodgængere og gøre det lettere for busserne at komme igennem. Det skal også danne basis for et nyt byliv på Nørrebro«, siger Klaus Bondam.

I hele forsøgsperioden indsamles oplysninger, og efter nytår vurderes det, om trafikreguleringen har været en succes.

Kommunen måler blandt andet succesen ved at se på uheld på strækningen og antallet af biler i gaden. Og så skal en rundspørge på gaden vise, om der er blevet plads til nyt liv på Nørrebro.

»Hvis for eksempel ni ud af ti siger, at det er blevet bedre, så er det jo godt«, siger Klaus Bondam.

Forvrænget trafikbillede
33.000 mennesker cykler hver dag på Nørrebrogade, mens 65.000 buspassagerer kører gennem gaden i linje 5A. Oven i det kommer 17.000 biler, og det er nogle af dem, teknik- og miljøborgmesteren vil lære nye veje:

»Bilerne skal til at køre en anden vej. Men mange vælger bilen fra, når sådanne tiltag gennemføres. Vi oplever jo også problemer med luft- og støjforurening, og det må vi forholde os til. Det er politisk uforsvarligt bare at lade stå til«, siger teknik- og miljøborgmesteren.

»Vi river ikke flere huse ned«

Mange forslag har været på tapetet, men Klaus Bondam mener, at der er fundet den rigtige løsning.

»Der er vist ikke nogen, der vil gå ind i en diskussion om, hvorvidt gaden skal være bredere, så det her er den bedste løsning. Jeg tror, vi har revet de huse ned på Nørrebro, som vi skal rive ned«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce