Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DØDSULYKKE. Eksperter har gennemgået samtlige dødsulykker på vejen i 2010 for at finde årsagerne til, at det går galt i trafikken. Arkivfoto fra ulykke, hvor lastbilchauffør har kørt kvindelig cyklist ihjel under et højresving.
Foto: THOMAS BORBERG

DØDSULYKKE. Eksperter har gennemgået samtlige dødsulykker på vejen i 2010 for at finde årsagerne til, at det går galt i trafikken. Arkivfoto fra ulykke, hvor lastbilchauffør har kørt kvindelig cyklist ihjel under et højresving.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Høj fart er den største dræber i trafikken

For første gang er årsagerne til samtlige trafikale dødsulykker på et år blevet kortlagt.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sidste år blev 255 personer dræbt i 231 ulykker på de danske veje.

I et samarbejde mellem Vejdirektoratet, politikredsene, bilinspektørerne og kommunerne er data for alle 231 dødsulykker i trafikken i 2010 nu blevet indsamlet og analyseret.

Og tallene afslører, at for høj hastighed er årsag eller medvirkende årsag til 44 procent af dødsulykkerne på de danske veje.

LÆS OGSÅ

Enten fordi trafikanterne har overskredet hastighedsgrænsen eller har kørt for hurtigt i forhold til omstændighederne.

Uopmærksomhed i knap halvdelen af ulykkerne
43 procent af ulykkerne skyldes manglende opmærksomhed fra trafikanternes side - enten fordi de er blevet distraheret, er opmærksomme på noget inde i bilen i stedet for på trafikken eller ligefrem er faldet i søvn bag rattet.

Det er første gang, der er blevet lavet en så omfattende analyse af dødsulykkerne herhjemme.

Også træthed og overdreven alkoholindtagelse rangerer blandt de hyppigste ulykkesfaktorer.

Undersøgelsen konkluderer, at trafikantens handlinger var afgørende i hele 95 procent af dødsulykkerne.

Lovlydighed kunne have reddet liv
Hele 215 ulykker kunne således være undgået, hvis trafikanten havde handlet anderledes og overholdt færdselsloven især med hensyn til opmærksomhed, orientering, hastighed og indtagelse af spiritus.

Rapporten viser også, at man som bilist især skal være varsom, når man kører på landet.

Halvdelen af dødsulykkerne er nemlig eneulykker og mødeulykker, som primært sker uden for byerne.

Mange mænd i frontalkollisioner

Især mødeulykkerne er ofte meget alvorlige på grund af de fysiske kræfter, som er på spil, når to køretøjer med høj hastighed støder sammen.

To-tredjedele af dødsulykkerne på vejene kræver mænd som sine ofre, og heraf er 35 procent unge mænd.

Desuden døde 16 trafikanterne, før ulykken indtraf - hyppigst ved hjertestop.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden