IC4-tog med passagerer kunne ikke bremse og kørte over for rødt lys

Et IC4-tog kunne i går ikke bremse og kørte forbi et rødt signal på Fyn. Havarikommission undersøger sagen.

Danmark

Et IC4-tog med passagerer havde i går så store problemer med at bremse, at toget nu bliver undersøgt at Havarikommissionen.

Det bekræfter DSB og Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane over for politiken.dk. Togtypen fortsætter dog med at køre, mens undersøgelsen pågår.

Ifølge politiken.dk's oplysninger var toget på vej fra København til Aarhus. På Østfyn var der et rødt signal, som viser, at toget skulle stoppe, fordi der længere fremme holdt et godstog. Lokomotivføreren havde imidlertid så store problemer med at bremse, at toget passerer det røde signal.

Toget når dog at stoppe, inden det rammer godstoget.

»Vi havde en signalforbikørsel i går. Dem har vi nogle stykker af, men den her ser ud på en måde, så vi kigger ekstra på den. Det skal undersøges i dybden«, siger Frank Olesen, konstitueret direktør i DSB Vedligehold.

Trækker tog til Aarhus Hvor langt toget kørte, før det blev stoppet, er uklart. Ifølge koncerndirektøren kører toget mindst 100 meter, før det stoppede, men havarikommissionen skal nu beregne, hvor meget længere toget kørte.

Ifølge Frank Olesen var skinnerne på strækningen glatte på grund af løvfald. Togets passagerer kom efterfølgende over i et andet tog.

Sammen med DSB har Havarikommissionen i dag undersøgt toget og hændelsen, og det fortsætter i morgen, efter det pågældende tog er blevet trukket til Aarhus, hvor IC4-værkstedet ligger.

De øvrige IC4-tog bliver dog ikke taget ud af drift.

»Der er ikke noget, der tyder på, at det er en generel fejl. Sikkerheden er vores højeste prioritet, så vi sætter ikke et tog i drift med passagerer, hvis vi på nogen måder er i tvivl om, hvorvidt toget er sikkert«, siger Frank Olesen.

Problemer med sammenkobling

De stærkt forsinkede IC4-tog er i forvejen ramt af flere tekniske problemer. Især sammenkoblingen mellem togene halter. Og senest er det kommet frem, at vandtankene i IC4-togene ikke er frostsikrede.

Det betyder, at togene ikke er i stand til at have fungerende toiletter, hvis de skal køre i frostvejr.

LÆS MERE

I oktober udkom en rapport fra analysefirmaet Atkins, der anbefalede, at de fejlbehæftede tog ikke skulle skrottes. Istedet skal de tekniske problemer udbedres, blandt andet skal der ansættes 100 mekanikere ekstra på DSB's værksteder.

I rapporten beskriver Atkins en top-8-liste over de mest graverende fejl på IC4-togene. Her kommer bremsesystemet ind på en tredjeplads efter udvendige fodtrin og sammenkoblingssystemet.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce