Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DSB-direktør: Ingen grund til at standse IC4-togene

Trods næsten-ulykke fortsætter udskældte tog med at køre med passagerer.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Selvom et IC4-tog med cirka 150 passagerer om bord var lige ved at køre ind i et godstog i forgårs på grund af bremseproblemer, fortsætter togene med at køre, imens Havarikommissionen undersøger sagen.

Det understreger DSB's koncerndirektør Frank Olesen, som ikke mener, at der er grund til at frygte en generel bremsefejl på de udskældte tog, selv om årsagen til næsten-ulykken ikke er kendt.

LÆS OGSÅ

»Der er foreløbigt ikke noget, som antyder et generelt problem«, siger Frank Olesen.

Tre forskellige fejlmuligheder
Hvordan kan du vide det? Hvad baserer I det på?

»Det er derfor, jeg udtrykker det på den måde. Der er ikke noget, der tilsiger, at det er et generelt problem. Men det kan godt være et generelt problem. Men der er ikke noget i det, vi har set hidtil, som tyder på det«.

»Der kan være tre ting, der er gået galt. Det kan ligge i banelegemet, for eksempel glatte skinner på grund af løvfald. Det kan være en menneskelig fejl hos lokomotivføreren eller teknikkerne. Eller det kan være en teknisk fejl, enten på det tog eller på alle IC4-tog«, siger han.

Hvordan kan det så være, at I kører videre med IC4, indtil I ved, hvad der skete?

»Vi har ikke set sådan noget her før. Vores vurdering er, at det er tilstrækkeligt at nedsætte farten til 140 kilometer i timen. Problemstillingen i hændelsen er bremselængden, og den er eksponentiel med hastigheden. Man får nedsat bremselængden ganske betydeligt ved at nedsætte farten med 40 kilometer i timen«, siger han.

Ekstraordinær sikkerhedsforanstaltning
I sætter altså farten ned på alle IC4-tog, samtidig med at I siger, at det ikke er en generel problemstilling. Hvordan hænger det sammen?

»Der er ikke noget, der tyder på en generel fejl, men derfor er det jo ikke en udelukket mulighed. Vi træffer en ekstraordinær sikkerhedsforanstaltning, fordi sikkerheden er højeste prioritet hos os«.

Men det får det jer ikke til at stoppe alle togsættene?

»Nej, for det er der ikke noget, der tyder på, er den rigtige reaktion«, siger Frank Olesen, som også fortæller at nødbremsen, den såkaldte magnetskinnebremse, var deaktiveret på det konkrete togsæt.

Bremsen er ikke lovpligtig, men DSB gav i går påbud om, at togene fremover ikke må køre med suspenderet magnetskinnebremse.

DSB har ikke tilvirket bremserne
IC4-toget har været et problembarn for DSB i årevis på grund af leveringsproblemer fra producenten, som også har leveret så ufærdige tog, at DSB reelt selv har måttet bygget videre på de leverede togsæt.

DSB-koncerndirektør Frank Olesen understreger dog, at bremsesystemerne ikke er bygget eller tilvirket af DSB selv, men af leverandøren, italienske Ansaldobreda.

I en undersøgelse, som Transportministeriet offentliggjorde for ca. to uger siden, blev problemer med IC4-togets bremser nævnt som nr. 3 på listen over de fejl, som i størst omfang plager IC4-materiellet.

Bremsecomputer kan være problem

Firmaet bag undersøgelsen, Atkins, fremhævede ifølge fagbladet Ingeniørens hjemmeside følgende punkter som problemer relateret til IC4’s bremsesystem:

1) Parkeringsbremse - på grund af en sensor monteret i bremsecylinder.

2) Trykindstillinger for bremsetest.

3) Sensorer for hjulslipsbeskyttelse giver forkerte værdier.

4) Kontakter for bremseledningstryk.

5) Bremse-computer.

»Bremsecomputer kan være et spirende problem - yderligere analyse af fejlrapporter er påkrævet«, fremgik det af Atkins-undersøgelsen.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden