Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Grounded. IC4-tog holder stille indtil Havarikommissionen har fundet ud af hvorfor to tog ikke har kunnet bremse.
Foto: JENS DRESLING

Grounded. IC4-tog holder stille indtil Havarikommissionen har fundet ud af hvorfor to tog ikke har kunnet bremse.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB-tillidsmand: Ledelsen burde have kendt til tidligere bremseproblem

Tillidsmand undrer sig over, at DSB siger, at det først blev klar over Høje Taastrup-episode i går.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis DSB's indrapporteringssystem har fungeret, som det plejer, bør DSB's ledelse have kendt til sagen om et IC4-togs bremseproblemer ved Høje Taastrup station 4. november samme dag eller dagen efter - altså for ti dage siden.

Det siger tillidsmand for DSB's lokomotivførere Preben Steenholdt Pedersen, som undrer sig over, at sagen angiveligt først er kommet til DSB's ledelses og dermed tillidsmandens kendskab i går.

Indtil da lød det fra administrerende direktør for vedligehold Frank Olesen, at koncernen ikke kendte til fortilfælde for den bremsefejl, som kunne have resulteret i en togkatastrofe med 160 passagerer.

LÆS OGSÅ

Derfor kunne togene trygt fortsætte med at transportere passagerer rundt i Danmark, forsikrede direktøren i et interview med politiken.dk onsdag.

Fejl i systemet?
Men kun fire dage efter, i går mandag, valgte DSB altså at stoppe togene, af frygt for at det alligevel var en generel fejl, som var skyld i næsten-ulykken.

Ifølge en kommentar, som direktør Frank Olesen ikke har villet uddybe overfor politiken.dk, fordi DSB under »granskninger af indrapporteringer af tilsvarende hændelser, (har red.) konstateret endnu en signalforbikørsel«.

Men det lyder mærkeligt, at ledelsen ikke har kendt til sagen før, siger tillidsmanden.

»Jeg ved ikke, om der har været en fejl i systemet eller hvad. Men lokomotivførerens hændelsesrapport bør have været i systemet allerede samme dag eller dagen efter hændelsen. Derefter vil ledelsen blive informeret, hvis det har kørt normalt«, siger Preben Steenholdt Pedersen.

Anbefalede at grounde IC4-tog
Han vil nu undersøge, hvornår rapporten om Høje Taastrup-hændelsen første gang blev registreret i systemerne, og hvornår der gik meddelelse videre til for eksempel Frank Olesen.

Selv blev Preben Steenholdt Pedersen nemlig først i går orienteret om, at Fyn-hændelsen havde haft et fortilfælde få dage før.

BAGGRUNDLæs DSB's pressemeddelelse ( eksternt link)

Herefter blev han spurgt, hvad han på lokomotivførernes vegne ville anbefale DSB skulle gøre.

»Min anbefaling var, at man skulle grounde togene, indtil man er sikker på, at bremserne virker«, siger tillidsmanden, som ikke ved, om det var hans anbefaling, som gjorde udslaget og stoppede IC4-togene.

Lokomotivfører forsøgte katastrofeopbremsning
DSB har ikke villet fortælle nærmere om den hændelse, men tillidsmanden kaster lidt lys over begivenheden, som betød, at lokomotivføreren kørte over for rødt lys.

Toget kom ifølge hans oplysninger kørende med 180 kilometer i timen på vej mod Høje Taastrup fra København, da lokomotivføreren så et signal, som havde en grøn lampe tændt ud af to.

Det betyder, at de næste 1-2 kilometer er fri for trafik, men at næste signal vil være rødt, hvorfor toget bør sætte farten ned, så det kan nå at standse.

Men ligesom i tilfældet på Fyn kunne lokomotivføreren ikke få bremserne til at reagere ordentligt og måtte derfor farebremse, svarende til en katastrofeopbremsning i en bil.

Alligevel tog det hele strækningen på 1-2 kilometer frem til det røde lys plus et par meter, før toget holdt stille i nærheden af Glostrup Station

Glad for at togene holder stille

I lyset af den hændelse, som først er kommet til offentlighedens og de øvrige togføreres kendskab nu, er Preben Steenholdt Pedersen glad for, at IC4-togene nu holder stille.

»Lokomotivførerne skal ikke risikere egne eller passagerernes liv og lemmer i IC4-togene, før bremsefejlen er undersøgt, og der er fundet en løsning«, siger tillidsmanden.

LÆS OGSÅ

Han vil ikke anbefale sine kolleger at føre togene, før Havarikommissionen er kommet til bunds i, hvad problemet med togene er, og hvordan det kan løses.

Sådan en undersøgelse kan tage op til et halvt år, ifølge Havarikommissionen.

DSB har ikke villet udtale sig til politiken.dk i dag, trods gentagne forsøg på at få den eneste ordførende, administrerende direktør for vedligehold Frank Olesen, i tale.

FACEBOOK

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden