Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tidslinje: Lidelseshistorien om de forsinkede IC4-tog

Her kan du få et overblik over historien om de udskældte IC4-tog.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
  • December 2000: DSB bestiller 83 IC4-tog til i alt fem milliarder kroner hos italienske AnsaldoBreda. De første togsæt skal leveres i 2002. Alle tog forventes at være leveret og i drift inden 2006.
  • Oktober 2002: DSB bestiller 23 IC2-tog hos AnsaldoBreda til en samlet en pris på 800 millioner kroner.
  • December 2002: DSB aftaler, at togene kan leveres med forsinkelse.
  • August 2003: De første togsæt kommer til Danmark, men de er ikke køreklar.
  • Februar 2004: De første tog forventes i drift omkring årsskiftet 2004/2005.
  • September 2004: Togene forventes nu klar i januar 2006.
  • Oktober 2005: Trafikminister Flemming Hansen orienterer trafikudvalget om, at de første IC4-tog alligevel ikke bliver klar ved indgangen til 2006.
  • November 2005: DSB får udbetalt en bod på 250 millioner kroner pga. forsinkelserne. DSB vurderer, at de første tog kommer på skinner i juni 2006. Samtlige togsæt forventes leveret i november 2008.
  • December 2006: Rigsrevisionen giver i en beretning ingen kritik af hverken til DSB eller Transportministeriet.
  • Juni 2007: De første IC4-tog bliver testkørt i Danmark. De kommer dog ikke i drift pga. lugtgener fra togets udstødning.
  • Maj 2008: DSB giver AnsaldoBreda et ultimatum: Det første tog skal køre i august 2008, og 14 togsæt skal være klar til drift i maj 2009. I modsat fald vil kontrakten blive ophævet.
  • August 2008: Første IC4-tog kører på en dansk strækning.
  • Maj 2009: DSB får 2,25 milliarder i kompensation fra italienerne, men skal til gengæld færdiggøre togene.
  • Januar 2011: De første IC4-tog er klar til at køre i myldretiden, da det bliver muligt at koble flere togsæt sammen.
  • Maj 2011: DSB har modtaget 42 togsæt. 9 sæt er i drift og 26 ombygges eller opgraderes.
  • November 2011: DSB indstiller al kørsel med IC4, da bremseproblemer nu skal undersøges af Havarikommissionen. DSB vil ud af kontrakten med AnsaldoBreda.

Kilder: Jyllands-Posten, Trafikministeriet og Ritzau

ritzau

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden