Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

IC4. Havarikommissionen påtaler at DSB ikke indberettede den hændelse, som standsede IC4-togene, til tiden.
Foto: JENS DRESLING

IC4. Havarikommissionen påtaler at DSB ikke indberettede den hændelse, som standsede IC4-togene, til tiden.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Havarikommission: DSB forsømte at indberette bremseproblem

Hændelsen, der stoppede IC4-togene skulle have været rapporteret inden tre dage, men det skete aldrig.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB rapporterede på trods af retningslinjerne på området aldrig til Havarikommissionen, at et IC4-tog overskred et rødt lys 4. november, efter at lokomotivføreren måtte foretage en katastrofeopbremsning.

Havarikommissionen skulle ellers have været informeret inden for tre dage, men fik først kendskab til sagen i forgårs.

LÆS OGSÅ

Årsagen er, at DSB ikke selv kendte til sagen, fordi rapporteringssystemet, der skal sikre passagerernes sikkerhed, svigtede.

Lokomotivfører forsinkede indberetning
Lokomotivføreren på det pågældende tog indberettede nemlig ikke sin oplevelse før over en uge senere, et godt stykke tid efter at han hørte om nærved-ulykken på Fyn den 7. november, hvor et IC4-tog med 160 passagerer var ved at brage op bag i et godstog.

»Hændelsen 4. november ville man have forventet var kommet ind som minimum en tredages-indberetning, men DSB har ikke indberettet den i vores systemer«, siger chef for Havarikommissionen Martin Pugaard.

»Det er sådan set lige meget, hvad årsagen er til den manglende indberetning. Set i en kold og nøgtern verden skal tingene fungere, uanset hvad der er sket«, siger han.

Katastrofebremsede flere kilometer
DSB har ikke selv villet fortælle nærmere om, hvad der skete ved Høje Taastrup 4. november, som sammenholdt med bremseproblemerne på Fyn i forgårs fik selskabet til at stoppe al videre kørsel med IC4.

Men ifølge tillidsmand for DSB's lokomotivførere Preben Steenholdt Pedersen kom toget kørende med op til 180 kilometer i timen på vej mod Høje Taastrup fra København, da lokomotivføreren så et signal, som havde en grøn lampe tændt ud af to.

Det betyder, at de næste 1-2 kilometer er fri for trafik, men at næste signal vil være rødt, hvorfor toget bør sætte farten ned, så det kan nå at standse.

Men ligesom i tilfældet på Fyn kunne lokomotivføreren ikke få bremserne til at reagere ordentligt og måtte derfor farebremse, hvilket svarer til en katastrofeopbremsning i en bil.

Alligevel tog det hele strækningen på 1-2 kilometer frem til det røde lys plus et par meter, før toget holdt stille i nærheden af Glostrup Station.

Ifølge DSB mente lokomotivføreren efterfølgende, at han var gledet i nogle blade, hvorfor han ikke indberettede sagen i første omgang.

Skulle have været indberettet
Men Havarikommissionen vurderer sagen anderledes. Den skulle have været indberettet allersenest tre dage efter, så havariinspektørerne kunne komme i gang.

Og det indgår i lokomotivførernes uddannelse at vide det.

»I tilfælde af ulykker har vi såkaldte straksindberetninger. Så har vi noget der hedder tredages-indberetninger, som vil sige, at senest tre dage efter at noget, som muligvis kan have indflydelse på sikkerheden, er indtruffet, skal det komme til Havarikommissionens kendskab«, siger chef for Havarikommissionen Martin Pugaard.

»I tilfældet den 4. november ville man have forventet en tredages-indberetning«, siger Martin Puggaard.

SKRIV

Og hvad er problemet ved den manglende indberetning?

»Hvis vi allerede den 4. havde vidst, at der var noget, vi skulle have undersøgt, havde vi haft fokus på problematikken tidligere. Det er hypotetisk at tale om, hvorvidt man kunne have gjort noget for at forhindre hændelsen den 7., men vi havde da været i gang«, siger chef for Havarikommissionen.

»Det vigtigste er, at vi ved det nu, og at togene holder stille, indtil vi får nogle svar. Så er der nogle andre som må forholde sig til skyld og ansvar, og om der kunne være handlet hurtigere«, siger Martin Puggard.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Trafikstyrelsen informeret om svigt

Ifølge Havarikommisionschefen er oplysningen om den manglende indberetning af hændelsen ved Høje Taastrup nu givet videre til den ansvarlige myndighed, Trafikstyrelsen.

»Vi kan jo ikke vide, om det er en indberetning eller flere, der er smuttet«, siger Martin Puggaard, som tilføjer, at det nu er Trafikstyrelsens ansvar at sikre, at DSB overholder retningslinjerne.

LÆS OGSÅ

DSB siger i en skriftlig kommentar at det kontaktede Havarikommissionen så snart det kunne.

»DSB's ledelse tog beslutningen om at indstille al drift med IC4 sent mandag aften efter tæt dialog med Havarikommissionen. Herefter blev de implicerede medarbejdere og andre relevante nøglepersoner orienteret«, fremgår det af udtalelsen.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden