Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Grounded. Trafikstyrelsen vil have forklaring på, hvorfor hverken DSB eller BaneDanmark rapporterede om bremseproblemer til Havarikommissionen.
Foto: JENS DRESLING

Grounded. Trafikstyrelsen vil have forklaring på, hvorfor hverken DSB eller BaneDanmark rapporterede om bremseproblemer til Havarikommissionen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trafikstyrelsen kræver forklaring på sikkerhedskollaps

Hverken DSB eller Banedanmark indberettede hændelse, som stoppede alle IC4-tog.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trafikstyrelsen vil nu sikre, at potentielt farlige hændelser i togtrafikken bliver indrapporteret til Havarikommissionen fremover.

Det sker, efter at politiken.dk har kunnet fortælle, at hverken DSB eller BaneDanmark, som står for driften og styringen af trafikken på jernbanerne, indrapporterede det første problem med IC4-togenes bremser indenfor de påkrævede fire dage.

LÆS OGSÅ

Dermed kom den potentielt farlige, tekniske brist først til havariefterforskernes kendskab tre dage senere, da endnu et IC4-tog havde så store problemer med at bremse, at det med 160 passagerer ombord var ved at køre op bag i et godstog.

»Vi vil nu søge at afklare, hvorfor hændelsen ikke blev indberettet til Havarikommissionen, som den skulle, og vi vil under kommende tilsyn kontrollere, hvordan de har reageret på hændelser, med særligt fokus på, om rapporteringssystemet fungerer«, siger kontorchef i Trafikstyrelsens center for jernbane, Leif Funch.

IC4-tog kunne være stoppet en uge tidligere
Svigtet fra de to selskaber betød, at togene, som muligvis alle lider af defekte bremsesystemer, fragtede passagerer rundt i Danmark en hel uge længere, end de sandsynligvis havde gjort, hvis DSB og BaneDanmark havde overholdt reglerne.

For oplysningerne om den første hændelse kom først frem efter ti dage, da lokomotivføreren på Høje Taastrup-toget fik afleveret sin rapport.

På det tidspunkt var næsten-uheldet på Fyn allerede under efterforskningen, og sammenfaldet mellem de to hændelser fik omgående DSB til at stoppe for videre kørsel med IC4-togene i samråd med Havarikommissionen.

Dobbeltsvigt er særligt problematisk

Ifølge Trafikstyrelsen gør det kun de manglende indberetninger mere problematisk, at både BaneDanmark og DSB samtidig fejlede i at opfylde deres forpligtelser.

For meningen med at de to selskaber parallelt har indberetningspligt til Havarikommissionen om hændelser, som kan have indflydelse på sikkerheden, er at sikre at myndighederne med større sandsynlighed bliver notificeret.

LÆS OGSÅ

»Det er særligt problematisk, fordi det burde være et ekstra sikkerhedslag, at de to selskaber begge har indberetningspligt. Meningen er jo, at Havarikommissionen har større sikkerhed for at få indberetning om hændelser, også selv om det ene selskab svigter«, siger kontorchefen.

Trafikstyrelsen vil nu lade rapporteringssystemet blive et særligt fokuspunkt under sin årlige gennemgang af selskabernes sikkerhedskultur. Kontorchef Leif Funch vil ikke afvise, at der også bliver tale om uanmeldte inspektioner.

FACEBOOK

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden