Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
IC4. Imens Havarikommissionen undersøger det løbske tog, holder resten stille. Her er et af de strandede tog fotograferet i går ved klargøringscenteret på Amager.
Foto: JENS DRESLING

IC4. Imens Havarikommissionen undersøger det løbske tog, holder resten stille. Her er et af de strandede tog fotograferet i går ved klargøringscenteret på Amager.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Internationalt efterforskninghold graver sig ned i IC4-problemer

Eksperter fra fire forskellige lande undersøger nu løbsk togs sorte bokse.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Havarikommissionen har samlet et hold på cirka 12 personer, som skal undersøge, hvorfor IC4-togene har problemer med at bremse.

Både togleverandøren Ansaldobreda og de underleverandører, som står for bremsesystemerne, har sendt eksperter til Danmark for at bistå efterforskningen. Derudover deltager to folk fra kommissionen selv.

LÆS OGSÅ

Eksperterne kommer fra fire forskellige lande, og de er nu ved at grave sig ned i de sorte bokse og andre elektroniske kilder fra det tog, som forleden var ved at brage ind i et godstog på Fyn.

Når der er skabt et overblik, tager hele holdet til Aarhus, hvor de skal kigge nærmere på det løbske tog, som nu er beslaglagt af Havarikkommissionen og holder parkeret på DSB's IC4-værksted.

Kan skille toget ad
Hvis det bliver nødvendigt, har holdet frie hænder til at pille det problematiske tog fra hinanden, lyder det fra Havarikommissionens chef, Martin Puggaard.

»Vi kan sagtens pille hele bremsesystemet af og sende det et sted hen for at få det undersøgt. Alle de mekaniske komponenter kan vi tjekke selv, men skal vi validere på for eksempel de sorte bokse, må vi finde andre eksperter«, siger Martin Puggaard.

Nye eksperter vil blive indskiftet, efterhånden som Havarikommissionen kommer tættere på en årsag og får brug for detailviden.

Undersøgelsen kan vare op til et halvt år, og i mellemtiden er det meget usandsynligt, at IC4-togene kommer ud at køre med passagerer.

Antiblokeringsmekanisme i fokus
Ifølge Havarikommissionen er der endnu ikke fundet en forklaring på bremseproblemerne, og kommissionen er heller ikke for alvor begyndt at snævre undersøgelsen ind.

Noget af interessen samler sig dog om det såkaldte Wheel Slide Protection-system, en antiblokeringsmekanisme, der svarer til ABS-systemet i en bil.

Det er tidligere kommet frem at bremserne på det løbske tog på Fyn blokerede i perioder under forsøget på at katastrofeopbremse toget.

I alt forsøgte lokomotivføreren af bremse over tre kilometers bane, før toget kom til stop - heldigvis inden det ramte et langsomkørende godstog på skinnerne foran sig.

Vigtige pointer kom ikke med
Fagbladet Ingeniøren skriver, at netop antiblokeringsmekanismen blev problematiseret i oplægget til den såkaldte Atkins-rapport, som analyserede problemerne ved IC4-togene.

TIDSLINJE

Pointerne, som ikke nåede med i rapportens hovedkonklusioner, stod i stedet at læse på side 24 i en Powerpoint-præsentation, som blev offentliggjort i slutningen af oktober.

Her fremgik det, at der var problemer med sensorer og computersystemer, som skal forebygge hjulslipsbeskyttelse - en fagterm, som dækker over beskyttelse mod hjulspin, når toget sætter i gang, dels mod blokering af bremserne.

Sensorer og computere kan stå bag problemer

Helt konkret fremgik det dengang at:

  • Sensorer for hjulslipsbeskyttelse giver forkerte værdier.
  • Tekniske årsager bag problemet med sensorer for hjulslipsbeskyttelse kræver yderligere undersøgelse.
  • Bremsecomputer kan være et spirende problem – yderligere analyse af fejlrapporter er påkrævet.

Ifølge Ingeniøren er selve de fysiske bremser på IC4-togene en velafprøvet hyldevare.

Ifølge fagbladet er hovedmistanken for bremseproblemerne i stedet er rettet mod forskellige sensorer omkring bremserne og IC4-bremsecomputerens evne til at modtage og håndtere beskeder fra disse sensorer.

FACEBOOK

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden