Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Problembarn. DSB's IC4-tog er kørt ud på et sidespor, indtil det står klart hvor galt det står til med bremserne.
Foto: JENS DRESLING

Problembarn. DSB's IC4-tog er kørt ud på et sidespor, indtil det står klart hvor galt det står til med bremserne.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB lod problematiske IC4-tog køre videre i tre dage

Fredag hørte selskabet om nyt bremseproblem, men først tirsdag blev IC4-tog 'grounded'.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB overdrev, da selskabet påstod, at det 'groundede' sine IC4-tog, straks det havde fået rapport om, at togtypen ikke kun en, men to gange, havde haft svært ved at bremse.

Ifølge tillidsmand for DSB's lokomotivførere, Preben Steenholdt Pedersen, indleverede lokomotivføreren nemlig sin rapport om hændelsen fredag 11. november.

Men DSB stoppede først sine IC4-tog fra morgenstunden tirsdag 14., altså over tre døgn efter at rapporten var indgået.

I mellemtiden kørte togene, der muligvis alle lider af defekter i bremsesystemet, videre med passagerer.

Havariinspetører informeret efter tre dage DSB lod også Havarikommissionen vente, selv om den er i fuld gang med at undersøge et næsten-uheld på Fyn, som netop skyldtes bremseproblemer.

Selv om DSB kendte til hændelsen fredag, gik der flere døgn, før havariinspektørerne fik at vide, at episoden, de var ved at undersøge, havde et fortilfælde.

»Vi blev orienteret om hændelsen mundtligt sent mandag, og det blev efterfølgende fulgt op af en skriftlig orientering mandag aften«, siger chef Martin Puggaard.

»Tæt dialog med Havarikommissionen«
Først herefter skete der noget, ifølge en skriftlig kommentar, DSB sendte til politiken.dk tidligere på ugen under overskriften 'DSB har reageret hurtigt på indmeldinger om hændelser'.

»Efter at vi blev bekendt med den anden hændelse, valgte vi at indstille al kørsel med IC4-tog indtil videre som en ekstra sikkerhedsforanstaltning«, skriver DSB, og videre:

»DSB's ledelse tog beslutningen om at indstille al drift med IC4 sent mandag aften efter tæt dialog med Havarikommissionen«.

DSB vil ikke forklare sig
Politiken.dk har i dag spurgt DSB, hvornår lokomotivførerens rapport blev afleveret, men ud over at bekræfte, at det var fredag, vil selskabet ikke nærmere ind på, hvornår på døgnet - angiveligt fordi sagen stadig er ved at blive undersøgt.

Heller ikke spørgsmålet om, hvorfor det tog tre dage at reagere på indberetningen af bremseproblemerne, bliver besvaret.

»Vi mener, vi har grebet ind så hurtigt som muligt. Kunne vi have opdaget det noget før? Det er det, vi er ved at undersøge, og den proces, det er ikke noget, vi gør på en eftermiddag«, siger administrerende direktør for vedligehold, Frank Olesen, i en skriftlig kommentar.

Nærved-ulykke på Fyn
Sagen om IC4-togenes bremseproblemer kom til offentlighedens kendskab, da politiken.dk 8. november afslørede, at et tog med 160 passagerer på vej over Fyn havde haft så store problemer med at bremse, at det var ved at køre op bag i et godstog.

DSB kommunikerede ikke selv næsten-ulykken ud, men bekræftede episoden, da politiken.dk havde erfaret den fra anden kilde.

Havarikommissionen gav sig straks til at efterforske hændelsen, som var sket 7. november, og beslaglagde toget, som siden har stået på IC4-værkstedet i Århus.

Ville ikke stoppe IC4-tog
Dagen efter besluttede DSB at nedsætte IC4-togenes topfart fra 180 kilometer i timen til 140, og understregede desuden, at togene ikke måtte køre med den såkaldte magnetskinnebremse slået fra.

Det havde nemlig vist sig, at bremsen, som er en ud af tre bremsesystemer på togene, var koblet fra på det løbske tog, fordi den var defekt.

Samtidig understregede administrerende direktør for DSB vedligehold, Frank Olesen, dog, at der ingen grund var til helt at stoppe IC4-togene, da intet tydede på et generelt problem.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi har ikke set sådan noget her før. Vores vurdering er, at det er tilstrækkeligt at nedsætte farten til 140 kilometer i timen. Problemstillingen i hændelsen er bremselængden, og den er eksponentiel med hastigheden. Man får nedsat bremselængden ganske betydeligt ved at nedsætte farten med 40 kilometer i timen«, siger han.

Lokomotivfører indrapporterede ikke
Den holdning skulle dog ændre sig, da DSB fik underetning om, at begivenheden på Fyn rent faktisk havde haft fortilfælde tre dage før, nemlig 4. november mellem København og HøjeTaastrup.

Det skulle selskabet allerede have vidst, da direktør Frank Olesen forsikrede om det modsatte. Men lokomomtivføreren fik ikke skrevet rapport om hændelsen før fredag 11. november, en uge efter.

Det burde i sig selv ikke være noget stort problem, fordi Banedanmark, som driver skinnerne, også skal rapportere hændelser på jernbanerne, som har indflydelse på sikkerheden.

Her betød en menneskelig fejl dog, at bremseproblemerne ved Høje Taastrup ikke blev indberettet, som det skulle.

Kørte med potentielt defekte bremser

Sikkerhedskollapset i de to organisationer, som nu undersøges af Trafikstyrelsen, betød, at Havarikommissionen først hørte om hændelsen ved Høje Taastrup 10 dage efter, den var sket.

LÆS OGSÅ

Samtidig var det først, da DSB informerede Havarikommissionen om sammenfaldet mellem de to hændelser, at DSB mandag aften 'groundede' sine IC4-tog med virkning fra tirsdag morgen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Dermed betød perlerækken af fejl, at togene, som muligvis alle lider af defekte bremsesystemer, fragtede passagerer rundt i Danmark en hel uge længere, end de sandsynligvis havde gjort, hvis DSB og Banedanmark havde overholdt reglerne.

Ifølge Havarikommissionen kan undersøgelsen af IC4-togenes bremseproblemer tage alt mellem uger og halve år, og indtil fejlen er fundet, er det usandsynligt, at togene kommer ud at køre.

FACEBOOK

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden